číslo 41

Přátelé, kamarádi,

Tak už vás snad ani nepřekvapí, že držíte v rukou další číslo Školního víqětu. Je vám určitě jasné, že naši redaktoři jsou šikovní a pilní, a tak ani chvíli nezahálí a píší a píší a .....
O nich a jejich práci je mimochodem anketa v tomto čísle. Dále si přečtete, co nového se událo, kde kdo byl na exkurzi, kdo se na horách naučil lyžovat, kdo se zapojil do množství soutěží, které ve škole proběhly, přečtete si dva rozhovory, pobavíte se nad další várkou vtipů, svůj důvtip můžete otestovat v kvízu, někdo se naučí vyrábět další náramky a někdo si rád počte, co napsali jiní. Dostanete i nabídku na některé akce, které se budou konat, tak neváhejte a využijte jich, ať „nedegenerujete pod tíhou moderní civilizace"!! (viz test na této straně dole). Tak hodně zábavy!!!!
Váš


OBSAH

Úvoďák                          str. 1
Rozhovor                        str. 2
Zprávy, nabídky              str. 3 - 4
Anketa                           str. 5
Náramky                        str. 6
Exkurze                         str. 7 - 8
Hlavo-lamy                    str. 9 - 10
Soutěže                         str. 11 - 13
Dopis z hor                    str. 14 - 16
Valentýn                        str. 17 - 18
Rozhovor - profese        str. 19 - 20
Žákovské práce             str. 21 - 23
Březen                          str. 24
Vtipy                             str. 25


Degenerujete pod tíhou moderní civilizace???

Udělejte si test:
1. Omylem jste na mikrovlnce vyťukali PIN kód. 2. Na rodinu máte 15 různých telefonních čísel a pamatujete si jen jedno. 3. Člověku ve stejné místnosti posíláte e-maily. 4. Nemluvili jste se známými, protože nebyli zrovna připojeni na internetu. 5. Zavoláte mámě v okamžiku, kdy stojíte před jejím domem. 5. Když doma zapomenete mobil, vrátíte se i z půlky cesty. 6. Ráno zapnete počítač ještě před snídaní. 7. Po návratu domů zapnete televizi dřív, než se svléknete. 9. Vaše počítačová klávesnice je plná drobků.. 10. Sedíte, přikyvujete a nevšimli jste si, že tu chybí bod 8. 11. Koukli jste se, zda opravdu chybí. 12. Jste natolik nepozorní, že vám unikl fakt, že bod 5 je tu dvakrát. 13. Při testu jste se pobavili.
Jestliže s výroky souhlasíte, zamyslete se sami nad sebou.


Rozhovor s panem učitelem Sedláčkem


1.Jak dlouho už učíte?
Na této škole učím 9. školní rok. Předtím jsem 5 let pracoval ve stacionáři pro postižené děti.

2.Proč jste se rozhodl stát se učitelem?
Vždycky jsem měl moc rád prázdniny, a tak při rozhodování přicházela v úvahu tři povolání: 1. poslanec - politika mě nikdy moc nebavila
2. herec - vždycky mě toto povolání přitahovalo, ale byla zde moc malá šance
k přijetí na uměleckou školu a rodiče s tím nesouhlasili
3. učitel - spoustu let jsem jezdil na tábory, nejdřív jako dítě, později jako vedoucí.
Bavilo mě vymýšlet pro ostatní různé aktivity (soutěže, hry, scénky,..)
Od toho už k učitelství není daleko. A učitel je vlastně víc než
z poloviny herec.

3.Co Vás nejvíc baví na práci s dětmi?
Baví mě pozorovat, co všechno jsou děti schopny dokázat. Rozdíl mezi prvňákem 1. září
a tím stejným dítětem po třech letech je úžasný. A možnost být u toho - to mě baví.

4.Proč jste založil dramatický kroužek?
Vždycky mě zajímalo divadlo a umění. Při studiu na univerzitě jsem měl možnost zvolit si jako specializaci dramatickou výchovu. Odtud už byl jen krůček k založení divadelního kroužku. Bylo to v roce 1994. A proč? Abych se měl kde „vyřádit".

5.Co s dramatickým kroužkem připravujete?
Od letošního šk. roku učím na ZUŠ v Letovicích literárně- dramatický obor, který v sobě neskrývá jenom nácvik divadelního představení, ale i hlasovou, řečovou a pohybovou průpravu, tvůrčí psaní, tvorbu scénáře a další aktivity ( např. v poslední hodině jsme se učili padat). Na konec května připravujeme společně s tanečním oddělením představení Kouzelný kufr.

6.Co podnikáte ve volném čase?
Když mám opravdu volno, tak se jen tak koukám z okna, nebo na hemžení v akváriu.
Jinak chodím do přírody, luštím křížovky a sleduji AZ kvíz. Rád zajdu do divadla, nebo
do kina.

7.Líbí se Vám přeměna naší školy?
Ano, moc. A byl bych rád, kdyby se tato vnější proměna promítla i dovnitř, do chování lidí.

Děkujeme za rozhovor.

A.Halatová 8.D


Vánoční dílna ve školní družině

Stalo se již tradicí, že se před blížícím vánočním shonem na chvíli zastavíme a společně se svými rodiči strávíme příjemné odpoledne.
Bylo tomu tak i letos, kdy jsme ve čtvrtek 17.12.2009 v 16.hodin pozvali své rodiče do jídelny ZŠ a s jejich pomocí jsme si vyrobili drobné dárečky a vánoční ozdoby pro své blízké.
Děti ze školních družin ZŠ Komenského a ZŠ Tyršova


Tak už je to zase tady!
Noc, kdy pohádky ožívají
a kouzelnou moc mají.
Pátek 26. března 2010
I letos můžete vstoupit do pohádkového světa
.

Každý, kdo vlastní průkaz Malého Andersena a je žákem 1. - 5. třídy ZŠ Letovice, si může přijít pro přihlášku na Noc s Andersenem.
Ten, kdo se chce stát novým občánkem pohádkového světa nebo ten, kdo ztratil průkaz Malého Andersena, si bude muset svou účast opět vysloužit a bude se muset stát na chvilku malým spisovatelem nebo malířem.
Spisovatel vymyslí a napíše krátkou pohádku nebo básničku, malíř namaluje obrázek k některé pohádce.
Básničky nebo pohádky zasílejte na e-mail: , obrázky noste do školy paní učitelce Renatě Kostlánové.
Po odeslání nebo odevzdání dostanete přihlášku na Noc s Andersenem.
Termín ukončení pro spisovatele a malíře:
do 8. března 2009
Termín odevzdání přihlášek:
do 15. března 2009


Žákovský pobyt v SRN


Pobyt je realizován v rámci projektu žákovských výměnných pobytů s družební školou Schule am Lindhoop v Kirchlintelnu. Tentokrát se jedná o „ pobyt na půli cesty", v příhraniční oblasti v SRN - Pirna.
Název projektu: Die Elbe verbindert ( Labe spojuje)
Termín: 24. - 28. května 2010
Místo pobytu: Pirna - mládežnická ubytovna
Cena: 3 000 Kč
Doprava: vlastní autobus

Program:
- Poznávání oblasti - Saské Švýcarsko, Labské pískovce, pevnost Königstein
- Společné hry
- Vytváření prezentací, společných textů, map,...
- Plavba na člunech po Labi
- Návštěva Drážďan


Zájemci se mohou hlásit a získat informace u p. uč. Nečasové a Tenorové.


Srdečně zveme všechny žáky, žákyně, učitele
i zaměstnance školy na divadelní představení
muzikálu
Hello, Dolly !

dílo skladatele Jerryho Hermana a libretisty a textaře Michaela Stewarta, muzikál vpravdě světového jména . Dílo, které po své newyorské premiéře v roce 1964 zaznamenalo světový úspěch, je geniální hudební adaptací divadelní hry Thornthona Wildera "Dohazovačka", jejíž předlohou zase byla bláznivá komedie Johanna Nepomuka Nestroye "A jde se řádit", jejíž předlohou zase byla vtipná jednoaktovka Johna Oxenforda "Dobře strávený den"
Kdo muzikál nezná, tomu připomínáme: Jedná se o příběh podnikavé zprostředkovatelky sňatků na newyorském předměstí - dohazovačky Dolly Leviové, která si ovšem toho nejlepšího zákazníka nechává pro sebe a kouzlem své osobnosti dokáže mrzoutského starého mládence Horáce Vandergeldera nakonec změnit i proti jeho vůli v galantního a milujícího muže. Ústřední píseň byla nahrána nesčetněkrát, ale šlágr z ní udělal svým osobitým "chraplavým" hlasem až Louis Armstrong. Filmové zpracování zajistilo muzikálu nesmrtelnou slávu, když v roce 1969 věhlasný tanečník, choreograf a režisér Gene Kelly natočil film s Barbrou Streisandovou a Waltrem Matthauem v hlavních rolích. Od své premiéry se tento muzikál hrál na Broadwayi do roku 1970 a dosáhl fantastického počtu 2844 repríz.

Termín: 30. duben 2010
Odjezd od ZŠ Komenského: 18.00 hod., začátek představení: 19.30 hod.
Předpokládaný návrat: 23.00 hod.
Cena: 580 Kč , 290 Kč (děti, studenti, důchodci)
Zájemci se mohou hlásit u M. Tenorové
.


Anketa pro redaktory

 

Jak dlouho píšeš pro Školní víqět?
Petra Hušnerová- moc dlouho ne, pár týdnů
Nikol Halamásková- od začátku letošního roku
Tereza Bezdíčková- asi 1 rok
Nikola Svobodová- asi rok, ale nevím to přesně
Vendula Dvořáková- 3.rok
Lenka Jílková- 1rok
Katka Krušinová- celkem dlouho, 3.rok
Adéla Mistrová- asi rok
Lucka Buriánková- od začátku školního roku
Lucka Mazalová- tento rok a z min. roku asi tak 3 měsíce
Je těžké psát a vymýšlet články?
Petra Hušnerová- ani moc ne, spíš záleží na tématu
Nikol Halamásková- podle toho co píšu, něco se píše samo a něco o dost hůř
Tereza Bezdíčková- jak kdy a na jaké téma
Nikola Svobodová- je ale i není, někdy se vážně musím zamyslet, abych věděla, co vymyslet
Vendula Dvořáková- záleží jak které
Lenka Jílková- někdy ano
Katka Krušinová- jak kdy
Adéla Mistrová- většinou ne
Lucka Buriánková- jak kdy a o čem
Lucka Mazalová- občas
Co tě na tom nejvíc baví?
Petra Hušnerová- že můžu vypustit svou fantazii
Nikol Halamásková- psaní a vymýšlení
Tereza Bezdíčková- že se při tom dozvím zajímavosti a naučím se pracovat s novými podklady
Nikola Svobodová- vymýšlet
Vendula Dvořáková- psaní článků
Lenka Jílková- všechno
Katka Krušinová- vymýšlení článků
Adéla Mistrová- psaní a vymýšlení článků
Lucka Buriánková- psát články
Lucka Mazalová- psát, psát a vymýšlet
Vzpomeneš si, o čem byl tvůj první článek?
Petra Hušnerová- vymyšlený- trapasy
Nikol Halamásková- o Halloweenu
Tereza Bezdíčková- ne
Nikola Svobodová- o čarodějnicích
Vendula Dvořáková- to už si nevzpomenu
Lenka Jílková- ne
Katka Krušinová- beseda s policií, asi
Adéla Mistrová- myslím, že rozhovor s prvňáčky
Lucka Buriánková- pomáhala jsem dělat rozhovor pro pana ředitele
Lucka Mazalová- spolupráce na
článku Pivní pouť a sama jsem napsala jako první článek myslím o Vánocích

 


Náramky přátelství č.3.
Náramky s okrajem

Barvy: okraj-černá, vnitřek-růžová, fialová, žlutá, modrá
Je to náramek, který je z obou stran ohraničen. Okraj můžeme použít u jakéhokoli vzoru.. Je to vlastně základní využití zpětných uzlíků z obou stran.

Na okraj použijeme černou niť. Tato niť musí být z obou stran náramku a nazývá se krajní. Krajní nitě jsou stále na svém místě a nezasahují do samotného vzorku náramku. Jsou pouze okrajem. První věc, která se udělá, je krajní zpětný uzlík černou nití na růžovou bavlnku. Tento zpětný uzlík je vlevo. Černá krajní nit zůstává stále na první pozici a hlavní nití se udělá první řada na ostatní vedlejší nitě. Ovšem kromě poslední černé. Na konci opět vezmeme krajní černou nit a uděláme jí zpětný uzlík na růžovou, kterou jsme dodělali celou první řadu. Tento zpětný uzlík je vpravo. Krajní černá nit opět musí ležet směrem ven.Další řadu začneme zpětným uzlíkem na fialovou bavlnku. Potom stejně jako u předchozí bavlnky uděláme jednu fialovou řadu vpravo. Dokončíme ji černou nití, kterou na fialovou bavlnku uděláme zpětný uzlík vpravo. Okraje nemusejí být jen černé, ale hezky vypadají i jiné barvy.

 
A. Halatová, 8.D


Exkurze 8. C a D do Slavkova u Brna

Dne 10.12.2009 se uskutečnila exkurze do Slavkova u Brna. V 7:45 hodin se třídy 8.D a 8.C sešly před školou. Za chvíli přijel autobus, který nás odvezl na Žuráň. Odtud jsme pokračovali k Mohyle míru, kde jsme navštívili muzeum, ve kterém byl připravený program. Také jsme se mohli přesvědčit, že v samotné Mohyle je velmi zajímavá akustika. Od Mohyly míru jsme jeli přímo na poslední vrch, zvaný Santon. Zpět do Letovic jsme přijeli kolem 14:00 hodin.

V. Dvořáková, L. Jílková 8.D

 
Napoleon Bonaparte

Narodil se 15.srpna 1769 ve městě Ajaccio na ostrově Korsika ve Středozemním moři jižně od Francie.. Studoval na vojenské škole a na elitní škole v Paříži. Poté nastoupil Napoleon do francouzské armády jako nadporučík dělostřelectva. Francouzská revoluce vedla k pádu monarchie a emigraci mnoha důstojníků. Armáda nové revoluční vlády potřebovala schopné důstojníky a Napoleon rychle postupoval v kariéře. Roku 1793 stal brigádním generálem, bylo mu pouze dvacet čtyři let. Napoleon byl pověřen velením nad městskými pluky. Zde využil své dělostřelecké průpravy a použil děla s kartáčovými střelami proti demonstrantům. Účinek byl zdrcující a Napoleon byl jmenován do čela francouzské armády bojující s Rakušany v Itálii. Opakovaně Rakušany porazil a dobyl Milán, u Rivoli 14.1.1797 donutil Rakousko k uzavření míru. Tato vítězství mu přinesly pověst neporazitelného generála a velký respekt. Jeho úspěchy byly tak velké, že z Napoleona začali mít strach někteří politici. Bonaparte však o politickou kariéru neměl zájem a dával to jasně najevo. Nejen to mu pomohlo se spřátelit s některými politiky tehdejší francouzské vlády. V období let 1798 až 1799 vedl tažení do Egypta. Vrátil se sice aniž by dosáhl očekávaných cílů, ale nijak mu to neuškodilo. V Egyptě kromě vojáků měl také vědce, kteří pátrali po tajemstvích starého egypta a přinesli mnoho zajímavých poznatků. Po návratu Napoleon zjistil, že francouzská vláda je velmi oslabena. Bonaparte spolu s přáteli zorganizoval převrat a 9.listopadu 1799 se chopil moci ve funkci Prvního konzula. Nový politický systém se nazýval konzulát a vládu v něm představovali tři konzulové. Největší moc však na sebe strhl první z nich - Napoleon Bonaparte.
Napoleon dále upevnil svou moc díky vojenským vítězstvím a pustil se do přepisování zákonů a byla dokonce vydána nová ústava. Byla zřízena francouzská národní banka, moderní školská ústava a byl podporován průmysl a obchod. 4.srpna 1802 byl Napoleon jmenován doživotním konzulem a v roce 1804 vyhlásil Bonaparte císařství. Sám sebe jmenoval císařem a nasadil si korunu. V roce 1805 se proti Napoleonovi spojili Rusové, Rakušané a Švédové. Napoleon Bonaparte je porazil ve slavné bitvě u Slavkova. V té době však Brit Nelson porazil francouzské loďstvo čímž
Napoleonovi znemožnil plánovanou invazi od Británie. Nelson v této bitvě však sám padl. Roku 1806 se proti Napoleonovi postavilo Prusko a Bonaparte jej porazil v bitvě u Jeny. Napoleon uzavřel s Pruskem mír, ale za velmi výhodných (pro Napoleona) podmínek. Bonaparte se ještě střetl několikrát s Ruskem ale 1807 uzavřel s ruským carem Alexandrem spojenectví. Napoleon se rozhodl upevnit své postavení v Evropě a proto si 1809 vzal za ženu rakouskou princeznu. Předtím se ale rozvedl se svou dosavadní ženou Josefinou. Spojenectví s Ruským carem Napoleonovi dlouho nevydrželo a Bonaparte vtrhl do Ruska s velkou armádou. Své tažení ale podcenil. Dostal se až do Moskvy, ta byla ale vylidněná a Rusové ji dokonce zapálili. Napoleon byl odříznut od potravinových zásob a blížila se ruská zima. Na zpáteční cestě zemřelo obrovské množství vojáků hladem, vysílením nebo zimou. Do Francie se vrátila pouhá hrstka vojáků a Napoleon musel vybudovat novou armádu. Po sporech s okolními státy byl Napoleon vyhoštěn na ostrov Elba. Podařilo se mu však z tohoto ostrova uprchnout. 1.března 1815 přistál u Francouzských břehů a vydal se na pochod do Paříže. Lidé znechucení monarchií jej nadšeně vítali jako osvoboditele a ve velkém se k němu přidávali. Napoleon Bonaparte získal zpět trůn i armádu bez jediného výstřelu. Na trůně ale vydržel pouhých sto dní. Okolní státy proti němu znovu vytáhly a v bitvě u Waterloo jej na hlavu porazily.
22.6.1815 Napoleon byl vyhoštěn na vzdálený ostrov Svatá Helena v Atlantiku. Zde prožil zbytek svého života v britském zajetí.
Zemřel roku 1821.

Test o Napoleonovi

1. Kde se Bonaparte narodil?
a) na Korsice
b) na Sicílii
c) v Paříži

2. Kdy se Napoleon narodil?
a) 14.června 1764
b) 3. ledna 1796
c) 15.srpna 1769

3. Na který ostrov byl císař poprvé vyhoštěn?
a) na ostrov Korsika
b) na ostrov Elba
c) na ostrov Madagaskar

4. Jaký měl Napoleon titul?
a) král
b) kníže
c) císař

5. Ve kterém roce Bonaparte zemřel?
a) 1818
b) 1821
c) 1812


Kateřina Krušinová 8.D


HLAVO - LAMY

1. ,,Proč máš tak dlouhá ucha?", řekla babička
vlkovi
nákupní tašce
neposlušnému zajíci
2. Čímpak se na tebe Anička podívala? Podívala se na mě
těma jejíma modrýma očima
těmi jejími modrými oky
těma svýma modrýma očima
3. Copak to máš, houbaři, v košíku? Mám tam
holubynky, pýchavky a hřibi
holubinky, píchavky a hřiby
holubinky, pýchavky a hřiby
4. Kampak se chodí pást srny ?
do myslivcovy zahrady
do mislivcovy zahrady
do myslivcovi zahrady
5. Dej na stůl plytké talíře, Andulko! Andulka připravila na stůl
hluboké talíře na polévku
mělké talíře na salát a řízek
misky na kompot

6. Slovo škola má původ v starořeckém scholé, které znamenalo:
moudrost
důležitost
poklid, nicnedělání
7. Od kamaráda Pavla jsem během písemky z matematiky dostal psaníčko .Bylo v něm napsáno"Pět!
jednoznačně mě upozorňuje, že dostane pětku
buď prosí, abych začal zpívat, nebo sděluje jakou známku dostane
jen se nudí a neví, co píše
8. Záludný je pravopis český.Jak mám správně napsat :
Zbiněk přesýval sypký písek přez síto.
Zbyněk přesíval sypký písek přes síto.
Zbyněk přesýval sypký písek přez síto.
9. Podle čeho dostala babyka jméno
podle anglického baby (nemluvně), protože se z jejich větví pletly koše na baby
podle Babylónu /babylón - zmatek/ a babyka má husté větve
podle staročeského slova baba pro její pokroucený a svraštělý kmen
10. Vraťme se k jídlu a ty sem přines z kuchyně
tácy s nakrájeným sýrem
táci s nakrájeným sírem
táci s nakrájeným sýrem


SOUTĚŽE

Dějepisná olympiáda

Dne 11.1.2010 se všichni účastníci dějepisné olympiády sešli ve 14:00 před učebnou dějepis-zeměpis. Paní učitelka Hanušová se nás ujala a vysvětlila, co a jak. Pak nás rozdělila na půlky a jedna zůstala tam a druhá šla s paní učitelkou Trčkovou do třídy 9.D. Pak jsme se rozsadili do lavic po jednom a dostali testy. Ani ne za celou hodinu už byli všichni hotoví. Poté, co jsme je vyplněné vrátili, mohli jsme jít domů. Celkem se zúčastnilo kolem 20 žáků.

Do okresního kola postoupily:
1. Jaroslava Krušinová
2. Kateřina krušinová

Andrea Halatová 8.D
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Věděli byste si rady např. s těmito úkoly?

1. Napiš do tabulky vývojové typy člověka ve správném pořadí od nejstaršího typu po nejnovější.
Do druhého sloupce napiš odpovídající latinské názvy.
člověk dnešního typu - člověk rozumný - člověk vzpřímený - člověk zručný
homo erectus - homo habilis - homo sapiens - homo sapiens sapiens (recens)
Vývojové typy člověka Latinské názvy

2.
V následujícím textu se skrývá 5 názvů zbraní. Najdi je a podtrhni.
„Kluk věší provaz na strom. Blízko píská kos a mečí koza. Koza shodila koště, pískání přestalo.


3.
O původním náboženství Slovanů se dochovalo jen málo zpráv. Přesto víme, že všichni Slované se
snažili naklonit si vládce hromu boha ________________. Bohyně ________________ představovala
bohyni smrti.
Jmenuj lidový zvyk (obyčej), který se uchoval v některých oblastech dodnes a navazuje na náboženství
starých Slovanů: ________________________________________________


4.
Napiš jména velkomoravských panovníků (ve správném pořadí) a čím se proslavili. Použij všechna
následující slovní spojení:
_ nedokázal zabránit rozpadu Velkomoravské říše
_ pozval Konstantina a Metoděje
_ připojil k Moravě Čechy
_ rozšířil území Velké Moravy
_ spojil knížectví moravské s nitranským
_ vytvořil Velkou Moravu
jméno panovníka čím se proslavil

 


5.
Utvoř správné dvojice. Do prostředního sloupce zapiš k číslům odpovídající písmena.
1. 863 1. a) první titul českého krále
2. 935 (někdy se uvádí 929) 2. b) příchod věrozvěstů
3. 995 3. c) vydání Zlaté buly sicilské
4. 1085 4. d) vyvraždění Slavníkovců
5. 1212 5. e) zavraždění knížete Václava


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Konverzace z anglického jazyka

Dne 19.1.2010 se uskutečnila ,,Konverzace z anglického jazyka‘‘. Celkem se zúčastnilo 19 žáků. Probíhalo to dobře a všichni si vedli výborně.Konverzace začala v 15:00 hodin.,6. a 7. třídy byly zvlášť a 8. a 9. byly taky zvlášť.

Výsledky soutěže 6. a 7.tříd: 1.místo-Denisa Daňková
2.místo-Barbora Doskočilová
3.místo-Soňa Sičová


Výsledky soutěže8. a 9. tříd: 1.místo-Vendula Chatrná
2.místo-Vendula Dvořáková
3.místo-Jaroslava Krušinová

Všem se to povedlo a vítězům velká gratulace!:)



Chemická olympiáda

Ve středu 20.1.jsem se já, p.uč.Nečasová a Martin Holek vydali do Boskovic na okresní kolo chemické olympiády, které se konalo na Gymnáziu v Boskovicích.
Po příchodu a nahlášení jsme získali několik informací o úkolech, které budeme řešit, rady k tomu, aby se nikdo neopovažoval podvádět, oblékli jsme si pláště a šli jsme oba dva a žáci ostatních škol do laboratoře.V laboratoři jsme měli
1.-praktickou část. Naším úkolem bylo si prohlédnout bílou práškovitou látku a pomocí různých testů(plamenných zkoušek, rozpustnosti ve vodě a kyselině chlorovodíkové)zjistit, o jakou látku se jedná. Protože jsme seděli ve dvojicích (každý ale pracoval samostatně)a v některých chvílích jsme opravdu jeden z dvojice neměli co dělat, tak jsme chodili předvádět naše skládání filtru a filtraci.My dva z Letovic jsme filtr složili bez problému, ale u některých se pořadatelé dokonce i zasmáli. Když jsme měli zjištěný název látky(vápence)dorovnané rovnice s touto látkou, složený filtr a odpovědi na otázky, odevzdali jsme, sundali bílé pláště a přesunuli se zase do třídy, kde jsme měli
15-minutovou přestávku. Po přestávce přišla ta horší část- teoretická, což obnáší spoustu počítání, přemýšlení, ale zároveň u mě oblíbené rovnice. Když jsme dostali několik papírů se zadáním, drtivá většina z nás se lekla.1.úkol byl výpočet z grafu (který jsme nezvládla a Martin napůl), 2.úkol byl poznat z indícií o jaký jde prvek (toto jsme zvládli oba), 3.úkol byl určit skupenství různých látek za určité teploty (to jsme také zvládli oba), 4.úkol byly rovnice (ty jsme zvládla já a Martin napůl). Při odjezdu v autobuse jsme si prohlédli správné řešení, krátce po příjezdu do Letovic jsme příjemně zakončili ,,chemický den‘‘ pozváním paní učitelky do cukrárny.

Náš výsledek:Martin Holek 3.místo
Lucie Mazalová 8.místo

Oba jsme dostali diplom, jehož kopie teď visí na magnetické tabuli v chemii.(tak se můžete podívat a pak nás pochválit =O) )
Lucie Mazalová 9.A.

 


 Olympiáda z ČESKÉHO JAZYKA


Dne 20. ledna 2010 se sešly 8. a 9. ročníky Základní školy Letovice na olympiádě z českého jazyka. Přišlo docela hodně dětí, a proto jsme museli být rozděleni do dvou tříd (samozřejmě každý seděl sám)!!! Dostali jsme každý 3 papíry se zajímavými úkoly. Na prvních dvou byly nejrůznější otázky, na které jsme museli odpovídat. Na posledním listě byl jen jeden jediný úkol....SLOHOVÁ PRÁCE na téma : ,,Měla jsem z pekla štěstí!" Abych pravdu řekla, úkoly nebyly zase tak těžké, ale museli jsme si všichni pořádně přečíst zadání. Řekla bych, že většina žáků byla se svým úspěchem spokojena.

Výsledky na prvních místech:
1. místo - J. Krušinová
2. místo - Karel Juřík
3. místo - Kristýna Čechová 

Zuzana Prchalová, 8.A


Lyžák

Milý pane učiteli Musile,
píšeme vám z lyžařského kurzu, který se konal v Orlických horách v malém městečku Čenkovice.
Když nastal onen den, byli jsme natěšení jako malé děti. O půl osmé jsme se všichni sešli na autobusové zastávce Komenského. Náš řidič měl asi 20 minut zpoždění, asi někde přimrznul. Když konečně přijel a my jsme šťastně nastoupili do autobusu, zjistili jsme, že ještě nepřišla zdravotnice. Po 10 minutách jsme se dočkali a byli jsme všichni nachystaní k odjezdu. Když jsme přijeli a donesli si věci do pokojů v ubytovně, vzali jsme si lyže a hned šli na sjezdovku. Cesta s lyžemi byla obtížná a dlouhá. Na sjezdovce jsme sjeli kousek na lyžích a učitelé nás podle předvedených výkonů rozdělili do skupin. Skupiny byly dvě. První skupinu vedl pan učitel Kašpar a druhou paní učitelka Havlíčková. Ze sjezdovky jsme se vrátili k obědu, poté nastala siesta (polední klid). Po strávení oběda jsme se opět vydali k
neobvyklým zážitkům na lyžích, tedy na sjezdovku. Zde se nás učitelé snažili naučit správně lyžovat cca do 16 hod., než se zastavily vleky. Nastal čas návratu na ubytovnu. Zde na nás čekala večeře a námi tak očekávaný a zasloužený odpočinek. A takhle utíkal den za dnem, až poslední den se lišil tím, že jsme závodili ve slalomu. Kluci jeli první a měli hezké počasí. My holky jsme to měly těžší, protože od kluků byly mezi tyčkami vyježděné koleje a ještě sněžilo. Závod ve slalomu nakonec z kluků vyhrál Jakub Forgáč a z holek vyhrála Hana Chloupková. Večer byla závěrečná diskotéka, kde se prolomily ledy mezi 7D a 7B! Po probdělé noci jsme si na druhý den všichni museli sbalit a jelo se domů.
Tento týden byl úžasný a nikdy na něho nezapomeneme. Moc děkujeme paní učitelce Havlíčkové, panu učiteli Kašparovi a zdravotnici Zuzce Vybíralové.
V Letovicích 02.02.2010
Zdraví třída 7.B


Milá Peťo!                                                                                         Letovice 10. 2. 2010

Píšu Ti, protože jsem tento týden byla na horách a chtěla bych Ti napsat, co se tam dělo.
V pondělí 1. února nám začal první den hor. Dopoledne nás rozdělili do skupin a odpoledne jsme už v těchto skupinách normálně lyžovali. Druhý den byl asi nejzajímavější pro třetí skupinu, protože jeli poprvé na vleku. Ve středu a ve čtvrtek se nedělo nic zvláštního. Pátek byl nejlepší den, protože dopoledne byl závod, při kterém někteří z nás konečně pochopili, že letošní olympiáda bude ještě bez násJ. Odpoledne jsme měli volné lyžování a večer byla diskotéka a hlavně večerka byla o hodně později.
Na horách se mi moc a moc líbilo, ale pět dní bylo strašně málo. Tak se měj hezky a všechny pozdravuj. S pozdravem Jana


Ahoj Andri,
Právě skončil týden, který jsem prožila se svou třídou a se 7.C na horách v Čenkovicích, a tak jsem se rozhodla, že Ti napíšu, jak jsme se měli.
Hned po tom, co jsme se ubytovali, jsme šli lyžovat. Cesta ke svahu byla sice dlouhá, ale za ten týden jsem si na ni zvykla. Když jsme došli ke svahu, rozdělili jsme se do tří skupinek, já jsem byla samozřejmě v té poslední. Poté jsme se vrátili do chaty, kde jsme dělali různé blbosti, odpoledne jsme šli zase lyžovat, jako každý den. Já si myslím, že jsem se za ten týden naučila alespoň trochu lyžovat. Když jsme se vrátili z odpoledního lyžování, měli jsme asi dvě hodiny volný čas. Tento čas jsme většinou trávili u pingpongového stolu. V 19:00 jsme se všichni sešli v jídelně, a dívali se na fotky a videa, která během dne nafotili a natočili učitelé. Poté jsme si něco řekli o lyžování a pak měl každý stůl jeden den program. Když skončil program, měli jsme čas na hygienu, v deset hodin byla večerka a učitelé vybírali mobily. Některé dny bývala po programu také diskotéka, která musela bohužel do deseti hodin skončit. Poslední den lyžařského kurzu byl závod ve slalomu, a já skončila předposlední.
Lyžák v Čenkovicích se mi velice líbil a chtěla bych, abychom tam jeli ještě jednou.

13.2.2010 v Letovicích                                                                                   Zuzka


Chtěli bychom napsat o lyžařském kurzu tříd 7. A a 7. C v Čenkovicích.

Vyjížděli jsme 1. 2. 2010 v 7:30 od školy. Cesta autobusem proběhla v klidu. V ubytovně jsme se ubytovali, my s holkama jsme byly na pokoji číslo 5. Hned 1. den jsme šli na svah, kde nás zařadili do skupin. Cesta k vlekům nám dala zabrat, protože byly od naší ubytovny vzdáleny asi 1,5 km. Tuto trasu jsme podnikali 4krát denně. Skupiny byly tři. 1.skupinu vedl p. učitel Štesl, druhou pan učitel Winkler a o třetí skupinu se starala paní učitelka Zouharová. Druhý den jsme zkoušeli „carving", ale jen první skupina. Každý den jsme hodně jezdili a docela nám to šlo. Těšili jsme se na pátek, kdy jsme jeli slalom. První z kluků byl Pavel a první z holek byla Erča. Ještě ten večer proběhla závěrečná diskotéka. V sobotu 6. 2. 2010 jsme si sbalili a připravovali se na odjezd. Cesta zpět byla už ale smutná, naštěstí nám náladu zvedl velmi milý řidič.
Lyžařský kurz se nám moc líbil. Pod vedením našich učitelů jsme naučili docela lyžovat. Rádi bychom se do Čenkovic ještě někdy podívali.

Erika Winklerová, Daniela Navrátilová 7. A


Překvapení


Tak, konečně skončila poslední hodina a pak oběd!! Mňam, úžasné kuře s rýží a pak hurá domů. „Tak co holky, jak se těšíte na zítra?"zeptala se kámoška. „A co zítra?" zeptala jsem se. „Sáro! No je přece 14. února!" Pořád jsem na ni koukala jako kdyby spadla z višně a ji ze mě málem kleplo. „14...!"řekla. „Ú-N-O-R!!!!!" „Cože?"pořád mi to nedošlo.
„VALENTÝN! BOŽE, 14 ÚNOR! VALENTÝN!!!!"vybuchla až se všichni koukaly a ostatní smáli. „Jo ahá...." Řekla jsem pochopeně a radši šla, takhle se ztrapnit před svým idolem, to fakt bylo ‚super‘ a zrovna před zmíněným Valentýnem! Takhle jsem bloumala cestou do šatny, ale pak do mě vrazil ON! „Hej!" zařvala jsem a pak znova, protože kámošky mě odtahovaly na záchod a pak tam zavřely. „Otevřete!"no nic, sednu si na zem a budu čekat.
Po asi tak 10 minutách se dveře otevřely a já se připravovala, jak je všechny pořádně seřvu. Ale nikde nikdo. Třeba budou v šatně. Nic! Oblékla jsem se a vyšla ven, ještě najít mobil a budu jakž takž spokojená. Hmm...co to je v té kapse?! Lísteček? Na něm bylo napsáno Pro SÁRU. A v něm bylo:

Milá Sáro, jak jsi už na obědě zjistila, zítra je Valentýn a ode mne Tě bude čekat spousta překvapení.Těším se na zítra, Tvůj tajný ctitel.
Wow!Tak to je něco!Jako v nějakém románu, hm, tak to už se těším na zítra.
****************************
„Ahoj" pozdravila jsem. „Čau"odpověděla mi má nejlepší kámoška Sisi. „Tak co, jsi napnutá?" zeptala se mě s potutelným úsměvem. „Hm... jo, ty 4 hodiny jsou supr" odpověděla jsem jako by se nechumelilo a ono se chumelilo, moc, a to byl Únor. Věnovala mi dotčený pohled a šly jsme do šatny.Tam, v botách byl vzkaz č.1.
Ahojky, rozhodl jsem se, že ode mne dostaneš 3 vzkazy.O velké přestávce jdi na chodbu, třetí květináč vlevo, tam najdeš 2. vzkaz.
No tohle!!!Nemám slov, kdo to může být...že by můj idol?? Né, to ne, zase přeháním. „WOW!!BOMBA!" ječela Sisi a já na ni koukala jako na blázna.Potom jsme šly do třídy.Ty 2 hodiny uběhly až moc rychle a já už si četla 2. vzkaz.
Ahojky, tak ti zase píšu.Už se těšíš na poslední vzkazík? Najdeš ho u sebe v bundě, jako včera. Nevím jak ty, ale doufám, že se těšíš.
Bože můj! Tohle je vážně romantik, přesně můj typ! No ale nebudu opět zase přehánět, vždyť co já vím, možná se sejdeme někde...na křižovatce nebo já nevím. ‚Crrr‘! No ale už musím na hodinu. Hudebka jako obvykle, skoro nikdo nezpíval, spíš lítala psaníčka od jednoho ke druhému, jako ve 2. třídě. A nakonec matika, uběhlo to jako voda a já jsem zase na obědě, kde se Sisi rozplývá, že s ní chce její idol-Ralf- chodit. A já jen koukám a koukám a koukám....A vidím! Rozloučím se se Sisi a jdu do šatny, kde už na mě čeká poslední vzkaz.
Setkáme se v parku.
Už na nic nečekám a běžím, ani ne za 10 min jsem v parku.Tam si u rybníčku sednu na lavičku a pozoruju ryby ve vodě, když se vedle mě objeví plyšový medvídek, který říká ‚I love you‘.Otočím se a tam mezi stromy se vynoří...ON! „Davide..." řekla jsem ohromeně. „Sáro.."odpověděl mi. Sedl si mezi mě a medvídka a koukal.Pak si povzdychl a já se uchichtla. „Nepůjdem se projít?"zeptala jsem se. „Dobře"řekl. Byli jsme tak v půli cesty, když jsem si na něco vzpomněla. „Počkej!" ohromeně se na mne koukl. „Ještě méďu!"řekla jsem a utíkala zpátky k lavičce, popadla medvídka a běžela zase k němu.On se zatím smál mému humoru a pak mě chytl za ruku. Potom jsme se k sobě začali pomalinku přibližovat a pak..no..ještě malý kousek, ale zastavil se a povídal. „Víš..já..." asi jsem zmáčkla toho mluvícího medvídka protože se ozvalo „I love you". „Ups..."co dodat? „Hm...myslím si, že to vystihl."řekl a pak mi dal pusu. V mé hlavě se ozvalo něco mezi ‚JOOOO!‘ a ‚Moje první pusa!‘ no...a upřímně
myslím, že tohle byl skvělý Valentýn!
Petra Hušnerová, 6.A


Valentýn 14.2.

Jak vznikl?

Svátek se odvozuje od dvou legend.
První legenda praví,že římský císař Claudius II.potřeboval více bojeschopných mužů, a proto zakázal sňatky. To se ale nelíbilo knězi Valentýnovi, a tak pořád tajně oddával. Ale byl chycen, uvězněn a později 14.2 roku kolem roku 269 i popraven církví. Když byl uvězněn, dostával přáníčka a dárky od těch, které oddal,jako důkaz, že také věří v lásku. Než zemřel mučednickou smrtí,dal dceři jednoho dozorce, kterou miloval,vzkaz, ve kterém nakonec stálo ,,Od tvého Valentýna‘‘. Proto si dáváme tzv. Valentýnky.Druhá legenda vypráví o Valentýnovi, člověku natolik moudrém, že ho obdivoval i sám císař, ale nemohl se stát císařovým přítelem, protože Valentýn byl křesťan. Císař dal Valentýna do péče prefekta Antonia. Valentýn se zamiloval do jeho slepé dcery a tak se za ni modlil, že dívce se znovu vrátil zrak. Křesťané jásali, ale pohané neuvěřili v sílu modlitby a Valentýna odvlekli na Flaminijskou cestu a tam mu usekli hlavu.

Odkdy a jak se slaví?

Je pravděpodobně odvozen od svátku Luprecalia. Byl slaven tak, že do urny lásky byly vloženy lístky dívek a chlapci si lístek vytáhli.Ta dívka, kterou si vytáhli ,měla být jeho milovanou.Tento svátek začali zase slavit v USA, když byl Walter Scott, výrobce vánočních přáníček na pokraji bankrotu. Jako řešení vymyslel obnovu tradice sv. Valentýna, který se od roku 1907 slaví v USA. Dávají se zamilovaná přáníčka a pusy. Je to svátek všech zamilovaných, ale když dáte kytku mamce, nic tím nezkazíte.

Nikol Halamásková, 6.A


Zajímavé profese

Rozhovor se zástupcem vedoucího obvodního oddělení policie ČR Letovice
npor. L. Šindelářem

1. Kolik policistů pracuje na místním obvodním oddělení v Letovicích?
V současné době pracuje v Letovicích 13 policistů, kdy stav našeho oddělení je plánován na počet 15 policistů. V nejbližší době se však počítá, že budou naše řady doplněny a zbývající kolegové začnou s námi vykonávat policejní činnost.

2. Kde všude působí policie obvodního oddělení v Letovicích?
Náš služební obvod je dost rozsáhlý. Okrajové části území jsou Velké Opatovice, Stvolová, Svitávka a neposlední řadě Olešnice. Nesmíme však zapomenout i na malé, ale významné vesničky a obce.

3. S kým spolupracuje obvodní oddělení Letovice?
Naše obvodní oddělení spolupracuje s městskou policií ve Velkých Opatovicích, v Olešnici a nejvíce a nejčastěji se setkáváme s městskou policií v Letovicích. Dále spolupracujeme se složkami záchranného systému jakou jsou hasiči, rychlá záchranná služba, dopravní policie, ale také s orgány státní moci jakou jsou Městské úřady, Úřad práce a s dalšími. Nesmíme však opomenout spolupráci s místními lidmi, kteří nám velice pomáhají při objasňování trestné činnosti a není jim lhostejné trestné chování jiných lidí.

4. Jaká je výstroj a výzbroj policisty?
Již každý z Vás se určitě setkal s policistou nebo policistkou. Naše uniforma je jednotná pro celou Českou republiku a převažuje modrá, tm. modrá barva nebo černá barva. Kdo uniformu navrhl, Vám nejsem schopen říci, ale za dobu mé služby došlo ke změnám v materiálu i stylu na základě zákonných úprav. Jak je tedy policista nebo policistka oblečen, Vám nebudu popisovat. Jestliže budou Vaši čtenáři, spolužáci nebo učitelé chtít uniformu vidět, můžeme se domluvit a já donesu jednotlivé součásti služebního stejnokroje a společně pohovoříme. O výzbroji policistů je to na velmi dlouhou dobu, ale používáme: zákonných prostředků jakou jsou zbraně, slzotvorné prostředky, obušek, koně a další. Pro odhalování zločinů máme moderní techniku jako počítače, vysílačky, mobilní telefony. Na našem obvodním oddělení využíváme Š Octávia, Š |Fabia a Niva.


5. Jak se mohu stát policistou?
V první řadě je potřeba dostudovat základní školu, poté ukončit řádně střední školu s maturitou a podat přihlášku k policii. Než ale bude někdo z vás přijat, musí splnit několik podmínek ve výběrovém řízení. Podmínky jsou být tělesně zdráv, neboť projdete lékařským vyšetřením, být psychicky zdráv, protože bude s vámi prováděn psychologický pohovor spojen s psychologickými testy, nebýt za svůj život trestán a v neposlední řadě také musíte splnit tělesnou přípravu, ve které budete muset zvládnout předepsané cviky a vytrvalost.

6. Co všechno musí umět a znát policista?
Po přijetí k policii nastoupíte na šest měsíců do policejní školy, kde se naučíte zacházet se zbraní, naučíte se předpisy a zákony a to nejnutnější, co musí policista znát. Poté nastoupíte na obvodní oddělení, např. v Letovicích a zde se budete zdokonalovat a učit být policistou. Škola pro vás nekončí, neboť zde se budete dále učit zákony, předpisy, vyhlášky atd. Po třech letech absolvujete závěrečnou zkoušku, u které musíte být úspěšní. Chci upozornit, že to pro vás není konec, policista se musí neustále seznamovat s novými zákony, předpisy absolvovat různé kurzy, celý život se učit.


7. Jaké případy řešíte nejčastěji na oddělení?
Na našem oddělení řešíme různé případy, počínaje drobnými krádežemi v obchodech až k loupežným přepadením se zbraní v ruce. Řešíme přestupky rychlosti v dopravě, veřejný pořádek, zúčastňujeme se různých akcí, kde seznamuje širokou veřejnost s policejní činností. V současné době se zaměřujeme na problém podávání alkoholických nápojů a drog dětem a nezletilým.


9. Jak znáte naši školu a žáky, jsou nějaké problémy na naší škole?
Vaši školu znám velmi dobře. Před několika lety jsem zde studoval i já. Mým třídním učitelem byl současný ředitel pan Randula. Na školu mám hezké vzpomínky. Škola není ničím výjimečná, i zde jsou problémové děti a problémy jako v jiných školách. V současné době neřešíme žádné provinění s žáky na škole.

10. Na závěr, a co zajímavé případy, je toto povolání pro Vás akční?
Každému může připadat akční něco jiného, třeba pronásledování aut, odhalování zločinů atd. Z vlastní zkušeností vám mohu říct, že policejní práce je náročná nejenom v celoživotním vzdělávání, ale také po stránce fyzické a psychické.

 
A.Halatová, 8.D


Ze žákovských prací


Jak se psaly knihy

Před začátkem opisování si písař jednotlivé řádky a sloupce naznačil pomocí pravítka malým olůvkem. Velikost řádků a sloupců odměřoval kružítkem. Psal seřízlým husím brkem, které namáčel do inkoustového kalamáře z obráceného kravského rohu.
Po písařích pracoval na knize malíř. Podle pokynů písaře malíř nejprve nakreslil brkem obrysy a potom nanášel štětcem barvy. Malířům vděčíme za to, že se ze středověkých rukopisných knih stala nádherná umělecká díla.
Práce písařů byla podle pravidel klášterního života tak významná, že v době, kdy bylo dobré denní světlo, se písaři nemuseli účastnit povinných společných modliteb a pracovali na opisování knih.
Před začátkem opisování si písař jednotlivé řádky a sloupce označil pomocí pravítka malým olůvkem.
Velikost řádků a sloupců si odměřoval kružítkem. Psal sříznutým husím brkem, které bylo namáčeno do inkoustového kalamáře z obráceného kravského rohu.
Po písaři pracoval na knize malíř. Podle pokynů písaře malíř nejprve nekreslil brkem obrysy a potom nanášel štětcem barvy. Z obrázků se také dozvídáme o životě v době, kdy malíř žil.
Práce písařů byla podle pravidel klášterního života tak významná, že v době, kdy bylo dobré denní světlo, se písaři nemuseli účastnit povinných společných modliteb a opisovali knihy.


Práce ve skriptoriu
Zvláštní místnosti v klášterech, které byly vybaveny psacími pulty se nazývaly skriptoria.
Než písař začal psát, musel si vyhotovit náčiní na psaní, seříznout a uhladit pergamen. Ve skriptoriích na univerzitách se psaly knihy bez zdobení a běžnějším způsobem, protože musely uspokojit poptávku po dostatečném množství stejných exemplářů.

Od papyru k papíru
Písmo je starší než papír. Už kolem roku 3500 př. n. l. připravovali Egypťané z dřeně trávě podobné bylině zvané papyrus první papír. Stonky nakrájeli na pruhy a pokládali je vedle sebe ve vrstvě, na níž napříč uložili druhou vrstvu. Vrstvy slepili a slisovali. Usušili na slunci a uhladili .
Ve 13. stol. př. n. l.vynalezli pergamen -materiál pro psaní ze suché čisté, odtučněné
holiny z kůže oslů, ovcí a koz nahřívané a hlazené. Pergamen byl trvanlivější než papyrus.

Pergamen
Pergamen je surová a při napětí sušená a hlazená oslí, vepřová, kozí, ovčí nebo telecí kůže.
Kůže zbavená chlupů se namáčela 7 - 14 dní v roztoku mléka s vápnem, pak se napnula na rám a nechala usušit. Potom se vybrousila a vyhladila. Nakonec se potřela bělobou rozdělanou v oleji a vyleštila.
Své jméno má podle města v Malé Asii, kde se poprvé začal vyrábět už 2. století př. n. l. . Je trvanlivější než papír, proto se pro důležité dokumenty používal až do 18. století.

Práce žáků KČJ - 7.ročník


 Popis náměstí

Rozhodl jsem se popisovat Masarykovo náměstí.Je to náměstí překrásného města Letovice.Leží v údolí a svou délkou patří k nejdelším v ČR.
Naši procházku zahájíme na pravé straně od železnického přejezdu. Když se zastavíme
u obrovské budovy naproti poště , jistě uslyšíme zvuk trumpet ,basy a bicích .Nacházíme se totiž před Základní uměleckou školou ,ve které mimo učeben nalezneme i knihovnu a informační centrum.Naproti je již zmiňovaná pošta .Dále je lékárna , za kterou nalezneme most přes řeku Svitavu. Přejdeme přes most a míjíme další lékárnu -lékárnu Milosrdných bratří.Na dalším místě, kde se zastavíme, si bude lahodit ten, kdo rád sladké, nacházíme se u Kryštůfkových dobrot, nebo také jak se říká u Kryštůfka. Následuje obrovská budova .Je to MěÚ. Dále je nedávno zhotovená kavárna .Pak je obchůdek, zde naleznete snad vše pro kolo, skate-board a mnoho dalšího.Následuje tabák ,obchod s oblečením, ve kterém se původně prodávaly potraviny ,dále Enapo a cukrárna.Mohli bychom ještě jít dál za podchod ,tam je další cukrárna, ale my přejdeme přes přechod a naši procházku budeme pokračovat na druhé straně.Tady je též obchod s oblečením.Vlastně tady celá strana až po silnici jsou samé obchůdky buď s oblečením nebo s botami.Tak přejdeme přes silnici , kde je drogérie , pak elektro a spoustu dalších obchůdků.Můžeme se zastavit na mostě a nakrmit kačeny, které tam každodenně nalezneme.Následuje řada spojených domů. Mezi nimi nalezneme zlatnictví, bankomat ,potraviny , hračkářství , cukrárnu (tu má nejraději), ale i Karlov , kde si můžeme dát pivo , nebo pizzu .V této budově je umístěno i kino.
Náměstí se má v blízké době opravovat, tak se těším, jak to bude vypadat.

Milan Suk, 7.A


Tomu ještě nerozumíš !!!

Malá Janička vyrůstala s šestnáctiletou sestrou Evou. A protože v rodině neměla ani jednoho vrstevníka, není divu, že se chtěla za každou cenu své sestře vyrovnat. Když se snažila zapojit do diskuze o rodinných problémech, setkala se s neúspěchem. ,,Tomu nemůžeš rozumět," odbyla ji Eva, ,,jsi moc malá, jdi si hrát s panenkami." Janičku moc trápilo, že ji nikdo nerespektuje, ale věděla,že má pravdu. Když Janička odešla z pokoje, její starší sestra začala litovat svého unáhleného jednaní, věděla, že sestřičce ublížila. Večer rodiče odešli do divadla. Janička ležela v posteli a jen Eva seděla v obývacím pokoji a dívala se na nějaký válečný film. Zrovna v něm zastřelili člověka. ,,Proč to udělali??" ozval se dětský hlas. ,,Tomu ještě nerozumíš, běž spát," utrhla se Eva na sestřičku. Podívala se na ni a viděla, jak se ji začala třást brada. ,,Tak pojď sem ,já ti to vysvětlím." Janička se uvelebila v křesle. Eva vypnula televizi. ,,Víš, to tehdy byla moc zlá doba ........ ,"začala vyprávět Eva. Malá ručička hodin se začala klonit k dvanáctce a v obývacím pokoji klidně spala dvě děvčata. Ta menší v klíně té starší. Ráno při snídani zašeptala Janička Evě do ucha :,,Včera to bylo fajn, mohla bys klidně dělat učitelku v naší školce a vyprávět nám o těch statečných lidech ve válce." Eva se usmála, protože právě dostala to největší oceněni jaké, si může starší sourozenec přát.

Eliška Chladilová, X.D
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zaječí příběh

Lusk pukl dříve,
než hodiny odbily pátou.
Než zlomili Ludmilu Rive,
tu holku svatou.

Zajíček hopital tam a sem,
kolem velkého lusku.
Také svatým lesem,
snědl tam housku.

Bylo to smutné udání,
už se to nestane více.
Bylo v tom i velké smlouvání,
slibovala lasice.

Tak to byl zaječí příběh,
s lesem tmavým.
Odkud ten zajíček přiběh,
s úmyslem hravým?...

Patrik Skoták V.A


Vtipy

 

Přiletí mol z výpravy a chlubí se mamince: "Maminko dneska jsem byl úspěšný, pořád mi tleskali."¨

Ptá se otec syna: "Co to tam gumuješ, Pepíčku?" "Pan učitel mi říkal, abych si co nejdříve opravil tu pětku!"

Pepíček se ptá Mařenky: "Mařenko, chceš si hrát na doktora?" Mařenka: "Chci." Pepíček: "Tak mi dej třicet korun."

Pepíček se probudí s výkřikem: "Příšerné." "Co se stalo?", ptá se ho máma. "Zdálo se mi, že hoří škola." "To byl jen sen." "No právě!"

Jede blondýnka v autě, narazí do stromu a začne se mu omlouvat: "Promiň, ale já troubila!"

Vyděšený pacient se ptá doktora: "Pane doktore, přežiji tuto operaci?" Doktor mu odpoví: "Buďte v klidu, je to moje 20. operace." Uf, to jste mě uklidnil." "No, jednou se to povést přece musí."

Víte, co má společného blondýnka a hvězdy ve vesmíru? Ani na jedné se nenašly stopy inteligence.


Plují dvě rybičky v moři a najednou nad nimi propluje ponorka. "Viděla jsi to? Co to bylo?" povídá jedna. "Ale, nic zvláštního, jenom lidi v konzervě.

Jak blondýnka zabíjí o Vánocích kapra? Topí ho ve vaně!

Přijde stálá zákaznice do prodejny s puzzlemi. Prodavačka se ptá, "chcete něco těžšího?" "jistě." "Pak tu máme 1000ks puzzlí." "To je moc lehké" odvětí zákaznice. "A co takhle 2500 nebo 5000ks?" "To je lepší, ale stejně to mám za pár hodin hotové." "Pak pro Vás mám něco specielního, jděte do potravin, kupte si strouhanku a složte si rohlík."

Kateřina Krušinová 8.D

 

Aktuality

 
webdesign: frogDesign.cz © 2008 code & programming: © 2008