číslo 40

Přátelé, kamarádi,

  radujte se, veselte se!!! A to nejen proto, že se blíží nejkrásnější svátky roku, ale také proto, že držíte v rukou 40. vydání Vašeho oblíbeného časopisu. Ano, je to tak, podařilo se nám zaokrouhlit počet  vydání na 40!!! A tak jsme se rozhodli slavit, a jak jinak než prací. Dali jsme si na tomto jubilejním čísle záležet, zavedli jsme některé nové rubriky. Některé další změny se ještě chystají, takže se snad máte na co těšit!!!

Co vše Vás v tomto čísle čeká? Rozhovory, ankety, práce žáků, zprávy a zprávičky, něco též o svátcích vánočních, atd,atd....

Příjemné počteníčko!

 Přátelé, kamarádi, 

přejeme Vám všem pěkné svátky, nějaký ten dárek, rodinnou pohodu, trochu sněhu, hodně pohádek a v novém roce mnoho štěstí, zdraví i lásky.

Váš 


OBSAH

 

Úvoďák                                   1

Narozeniny                            2

Anketa, hlavo - lamy             3 - 4

Bývalí redaktoři                     5

Rozhovory                             6 - 7

Dny s chemií                          8

Anglické divadlo                   9 - 12

Náramky                               13

Samet                                   14

Halloween, čerti                   15

Advent                                  16 -  18

Vánoce                                  19 - 24

Silvestr                                  25

Knihovna, výzva                     26 - 27

Přijímačky                              28 - 29

Zajímavé profese                    30 - 31

Sport                                      32

Ze žákovských prací               33 - 36

Vtipy                                      37


Narozeniny!!!

 

Číslo se sešlo s číslem, a tak náš milý Školní víqět slaví své čtyřicátiny!!! Oslavou je pro nás toto, snad sváteční číslo, a také spousta plánů do budoucnosti. Budeme rádi, když nás budete číst a samozřejmě nám posílat své příspěvky!!!

 Chtěla bych popřát tomuto časopisu:

Hodně

zdravíčka, štěstíčka, lásky

a aby se objevovaly samé veselé článečky, jak to bylo doposud!!!

            

Nechť růže na cestu sypou se ti
                                     nechť všechny přání splní se ti.
                                     Nechť tvé srdce nespálí klam
                                     to vše ti přeji k narozeninám!!!
 

 

Všechno nej, ať je Ti hej,
ať se můžeš pořád smát, radost kolem rozdávat.
Nikdy smutku nepodléhej, v životě jen štěstí hledej.
I když už jsi o rok starší, neber to moc vážně,
když se člověk netrápí, je na světě krásně


  Anketa  □  Anketa  □  Anketa  □   Anketa  □   Anketa  □   Anketa   □  Anketa  □  Anketa  □

Anketa pro učitele!!!

1.     Víte, jak se jmenuje náš školní časopis a jak dlouho asi vychází?

2.     Čtete školní časopis pravidelně?

3.     Jaká část časopisu se Vám líbí nejvíce, jaké příspěvky čtete nejraději?

4.     Co byste poradili redaktorům časopisu k jeho zlepšení?

 

 
1.Školní víqět
2.Ano
3. Celý časopis
4. Udržet stávající kvalitu časopisu

                                           M.Trčková

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 1.Vím, sleduju a pročítám pravidelně každé vydání od doby, co jsem tu nastoupil (jako učitel). Ale asi bych jméno správně nenapsal (těžký spelling)

2. Viz bod 1

3. Určitě vtipy, mám rád i pohádky, rád si přečtu i různé recepty. A reportáže z různých exkurzí. Teprve v časopisu se obvykle dozvím, jak to vlastně všechno bylo.

4. Hodně číst, aby mohli lépe psát.

R.Musil

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

1.      Výqět- myslím, že vychází už docela dost dlouho, přesně nevím, že by  tak 7, 8 let, nebo 9? Míň určitě ne!

2.      Čtu ho sama dost podrobně, dozvím se plno zajímavostí, děti do něj také nahlížejí, prohlíží obrázky, mají rády vtipy, občas čteme i něco společně...

3.      Ráda čtu rozhovory s  kolegyněmi, kolegy, pak pročítám s oblibou příběhy a pohádky od dětí.

Nepohrdnu vtipy, vždy se zasměju - to je záruka!...jak ze života

4.      Nenapadá mě téměř nic a to jsem fakt hodně přemýšlela, chválím jejich práci, dělají to ve svém volnu a dělají to fakt dooooost dobře, jen tak dál!

 L. Šlesingrová

 

 ad1/ Školní víqět a vychází už hodně dlouho, co já pamatuji a že toho pamatuji hodně. Na roky bych to neodhadla, ale je  to 40. číslo, takže gratuluji

ad2/ časopis čtu pravidelně, vždy se na nové číslo těším. Dokonce i moje dcera, která už 7 let na tuto školu nedochází, čeká  a na www. stránkách školy  ho pravidelně čte

ad3/ v každém čísle je mnoho zajímavého, nejraději čtu příspěvky o akcích, které se na naší škole konaly, a o akcích, kterých se naši žáci zúčastnili. Velmi ráda se zasměji i vtipům

ad4/ vím, že to mají těžké i redaktoři i paní učitelka, tak asi jenom trpělivost a mnoho dalších nápadů

 I.Bušová

 

1. Časopis se jmenuje Školní víqět a určitě vychází celou dobu mého působení ve škole            ( 6 let)

2. Časopis čtu pravidelně a se zájmem.

3. Časopis se mi líbí, čtu všechny příspěvky, ale nejraději ukázky literárních pokusů žáků z hodin českého jazyka a články o dění ve škole ( soutěže, exkurze apod.)

4.Nejdřív bych chtěla pochválit všechny, kteří se na přípravě časopisu podílejí, neboť se jim jejich práce opravdu daří. Já, protože učím výtvarnou výchovu, bych v časopise přivítala více kreslených obrázků nebo vtipů, komiksů apod. V naší škole je mnoho výtvarně nadaných žáků, kteří by mohli s časopisem spolupracovat.

 

                                                                                                                          Eva Sičová

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 1.Školní víqět --  asi 15 let, dříve pod jiným názvem

2. Ano

3. Příspěvky od žáků, rozhovory, vtipy.

4. Líbíte se nám v současné podobě, děkujeme Vám za informace i pobavení, přejeme hodně úspěchů v další práci Vašich redaktorů i „redaktorů - pulců".

 

Olga Krátká a Iva Bajerová

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

                                           H  L A V O  -  L A M Y

 

 Víte, která známá česká přísloví skrývají tyto věty s odbornými názvy?

 

  1. Více než jednou, ale méně než třikrát urči velikost fyzikální či chemické veličiny, a méně než dvakrát, ale více než nulakrát použij způsobu obrábění, jímž se části materiálu od sebe oddělují.
  2. Kdo odolává pokušení nepodlehnout touze nechat dřímat vlastní energii, bývá obklopen chlorofylem.
  3. Při poklesu produktivity práce na nulu se projeví totální nedostatek kruhového pečiva působícího na obezitu obyvatel.
  4. Odolnost rostliny, opatřené žahavými chloupky, vůči poklesu teploty pod 0 stupňů Celsia je dokonalá.
  5. Vzdálenost bodu A ( což je místo, kde ukončí, puzena gravitační silou, svou dráhu  malvice) od bodu B (což je místo ležící svisle pod místem započetí její dráhy) se blíží nule.


Co dělají naši bývalí redaktoři???

Tuto otázku jsme si také položili, a tak jsme nelenili a napsali jim mailíky, aby se nám ozvali. Zde jsou ohlasy některých z nich .....

 

 Jsou tomu tři roky, co jsem vyšla ze základky a nastoupila na střední. A z těch tří let mi trvalo bezmála jeden, než jsem si úplně zvykla na nový režim, nové spolužáky a nové učitele. Ale když do školy dojíždíte s vaší třídní, která pozdraví vás a své známé stylem: ,,Ahoj ahoj, zdar zdar", a která vás podobnými hláškami nepřestala překvapovat ani po těch třech letech, říkáte si, že je to o zvyku. Teď si to užívám, protože vím, že stejně jako jsem jednou opustila základku, opustím i střední. A to se vzpomínkami. Se vzpomínkami na školní lyžák, turisťák, na kterém jsme si mákli na kolech i na vodě; určitě budu vzpomínat na taneční a na to, jak jsem dělala řidičák... A na spoustu dalších akcí, které mě budou pojit se středoškolským životem.
Na základce jsem milovala tanec a psaní, a jsem ráda, že v tom můžu pokračovat i na střední. Ve škole sice nemáme vlastní časopis, máme však češtinářskou olympiádu a recitační soutěž. Také píšu ,,do šuplíku" a občas se účastním některých literárních akcí a soutěží. Po střední bych chtěla zkusit přijímačky na žurnalistiku, ale i když by se mi nepodařilo vystudovat novinářský obor, psaní bych se určitě věnovala dál.
Kateřina Korčáková, Střední pedagogická škola Boskovice

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Před více než čtyřmi lety jsem opustil skvělou školu, skvělé učitele, některé kamarády. Nastoupil jsem na gymnázium v nedalekém městě Boskovice. Má redaktorská kariéra bohužel na základní škole v podstatě skončila. Přibyly nové povinnosti, nové zájmy, jiné priority. Ačkoliv je na gymnáziu mnoholetá tradice školního časopisu, do redakce jsem se nepřihlásil. Téměř veškerý volný čas jsem věnoval hudbě. Konkrétně pěveckému sboru, vokálnímu kvartetu, dechovému orchestru. Na základní škole se mi velice líbilo, ale gymnázium pro mě bylo mnohem větším přínosem. V podstatě mi otevřelo oči. Člověk si uvědomí spoustu věcí, které v mladším věku nevidí nebo nevnímá. Člověk se neustále vyvíjí, a proto se velice těším na svá další léta, která strávím na Farmaceutické fakultě VFU v Brně, kde po úspěšném odmaturování pokračuje mé studium. V současné době si naplno užívám studentského života, který mi zanedlouho naruší všemi neoblíbené zkouškové období.

Zdravím všechny redaktory a čtenáře Školního víqětu.

Pavel Janík

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dobrý den,
Najednou ani nevím, co psát. Je toho tolik!...Začnu potěšující zprávou o tom, že zítra se u nás koná olympiáda z češtiny. Naše třídní profesorka p.Peterková se ve třídě ptala, kdo by to chtěl zkusit. Nikdo se nehlásil,a tak nám řekla, že se zeptá po víkendu. Přemýšlela jsem o tom a říkala si, že bych to zkusila,ale nakonec jsem usoudila, že ve třídě jsou i lepší češtináři, ale p.Peterková si to zřejmě naplánovala trošku jinak:
 V pondělí jsme psali čtvrtletní písemnou práci(samozřejmě z češtiny). Zahrnovala diktát, rozbor souvětí a pár otázek z toho, co jsme za poslední dobu probírali. Diktát oproti tomu minulému dopadl hůř. No,nebudu zapírat-z diktátu jsem(stejně jako asi polovina nebo třetina třídy) měla za 5(2 chyby v čárkách a 3 další chybičky dělají své) a z rozboru a aktuálního učiva za 1. Ta 5 mě štve, mohla to být tak 3,ale z 1 mám vážně radost.
Co se týče literatury, tam jedeme celkem rychle, ale velký problém mi nedělá. Nejdůležitější je naučit se na písemky a chtělo by to se učit průběžně,ale časově mi to moc nevychází, takže se učím spíš několik dní před písemkou. Když to tak shrnu, tak skoro ve všech předmětech mi vychází 2 a 1,jen fyzika a čeština jsou horší.Fyzika je těžká a tak nějak celkově mi nesedne, ale ta čeština mě celkem mrzí. Mám s ní problémy hlavně kvůli p.prof.Peterkové, protože je důkladná a chce znát každý detail,ale není to nezvládnutelné a věřím,že v budoucnu ještě budu ráda za to, že jsem měla právě ji. Z češtiny mi teď vychází 2/3, ale myslím že na tu 2 bych to dát mohla, což je podle mě krásný. No,časem se ukáže .
Tak to byl odstavec o češtině, a teď celkově o tom, jak prožíváme učení na gymplu:
Stále se zde něco děje-různé akce apod.,za týden jedeme do Vídně a před Vánocemi (21. a 22.)sice volno nemáme, ale koná se tady něco jako ,,Školní miss" a v úterý zajedeme do Brna. Když to shrnu, už jsem si zvykla a celkem mi to tady u nás vyhovuje a myslím, že i k té maturitě nás snad dostanou.


Mějte se krásně, s pozdravem                                             Andrea Měšťanová, Gymnázium Boskovice


Rozhovor s panem učitelem Lamařem

 

1. Jaké to bylo poprvé vstoupit do této školy?

Učil jsem původně na ZŠ Tyršova, kde všichni učitelé byli soustředěni ve sborovně (mělo to také své výhody). Těšil jsem se na novou moderní školu s novými pracovnami a kabinety pro učitele daného předmětu.

 

2. Jak probíhal první školní den?

Na první školní den na této škole si už nevzpomenu, ale měl jsem radost z nové pracovny fyziky a spolu s ostatními učiteli fyziky jsem se snažil, aby byla dobře vybavena novými pomůckami. Pokud je otázkou míněn úplně první den mého působení ve školství, tak byl asi spojen s očekáváním jak mně to půjde a jak na mě žáci budou reagovat, jestli se nebudu muset živit nějak jinak.

 

3.Jak si představujete ideální školní den?

Ideální školní den si představuji asi v rozsahu čtyř vyučovacích hodin, žáci učitele pozdraví, dají mu přednost ve dveřích, respektují jeho pokyny. Žáci jsou v hodině ukáznění, mají o výuku zájem, jsou aktivní a spolupracují s učitelem. Na závěr hodiny třeba zatleskají a dají tak najevo, že se jim hodina líbila. Učitel má radost a odchází se s uspokojením naobědvat.

 

4. Změnili se postupem času žáci hodně?

Žáci se postupem doby mění. Souvisí to s rozvojem společnosti a také s technickým pokrokem. Žáci jsou víc sebevědomí a mají menší respekt  a  úctu k autoritám. Možná by některým žákům neuškodilo uvědomit si, že významné osobnosti se většinou chovají skromně  s určitou pokorou (nikoli bojácně) a vzít si z nich příklad.

 

5. Co vše jste učil?

Učil jsem tyto předměty: matematiku, fyziku, tělocvik, dějepis, výtvarnou výchovu, rodinnou výchovu, brannou výchovu.

 

6. Kterou část školního roku máte nejraději?

Nejraději mám konec června, důvod je myslím jasný.

 

7. Kdybyste měl opět volit, stal byste se znovu učitelem?

Po zkušenostech, které mám, bych se asi hodně rozmýšlel. Každé povolání má své klady a zápory.

 

8. Co byste popřál všem žákům a učitelům naší školy?

Žákům bych popřál hodně chuti se něco nového dozvědět a naučit a učitelům bych popřál hodně zdraví, pevné nervy a vnímavé a slušné žáky.

Děkujeme za rozhovor .


Rozhovor s paní učitelkou Renatou Kostlánovou

1.Jak dlouho již učíte na této škole?

Dlouho... Začala jsem učit už v minulém století. Bylo to v září roku 1993.

Tak si to spočítejte J.

  

2.Když jste byla malá, chtěla jste být učitelkou?

Asi od svých třech let jsem se chtěla stát hodnou tetou v jesličkách. Taková teta je vlastně dětská zdravotní sestřička, takže od páté třídy jsem měla jasno: budu dětskou sestřičkou. Osud tomu chtěl ale jinak... Na zdravotní školu jsem nebyla přijata, vystudovala jsem gymnázium a po gymnáziu jsem šla studovat do Olomouce na pedagogickou fakultu, obor speciální pedagogika.

  

3.Změnilo se toho hodně  od té doby, co učíte na škole?

Na naší škole se pořád něco děje... J

Mění se děti. Přichází malé děti, odchází dospívající lidé. Žáci mají mnohem větší sebevědomí a jiný vzorec chování.

Změnil se vzdělávací systém.

Rozšířila se výuka informatiky, používají se interaktivní tabule, elektronická komunikace,

e-learning...

Změnily se učebny fyziky a chemie, nyní se mění kabát školní budovy a brzy se začne měnit i podoba hřiště.

  

4.Baví Vás tato práce?

Baví, ale je stále náročnější.

  

5.Zhoršila se kázeň žáků na téhle škole za posledních pár let?

Chování žáků je jiné. Není to však problém jenom našich žáků a naší školy. Je jiná doba, dnes je to jinak nastavené...

  

6.Je něco, co Vás vážně baví, nebo nějaké koníčky?

Co mě vážně baví, jsou dva mí malí synovci, Vojta a Kuba. Jinak mám ráda smích, pohyb, pohodu a fajn lidi, se kterými trávím svůj volný čas. Na jaře ráda šlápnu do pedálů a objíždíme na kole svět,

v létě si ráda sednu s pádlem v ruce do kánoe a sjíždíme některou z našich řek a v zimě nasazuji lyžáky a vyrážíme  do zasněžených hor. V klidných chvílích si pak ráda přečtu pěknou knihu, zajdu na zajímavý koncert nebo na divadelní představení, ať už jako divačka a nebo jako členka ochotnického divadelního spolku.

  

7. Je něco, co Vás v životě neustále překvapuje?

Vždycky mě něco překvapí. Třeba tento rozhovor.


,,Pár‘‘ dní s chemií

                                                             (Boskovice)


Po návštěvě Martina Konečného a Daniely Alexové zde u nás na škole v Letovicích jsme se my ,,chemici‘‘,my z devátých ročníků, my kteří jsme se(tedy alespoň někteří)účastnili minulý rok soutěže ,,O pohár Heyrovského‘‘,my kteří se tento rok zúčastní ,,Chemické olympiády‘‘ jsme se vypravili na gymnázium do Boskovic, na kterém se konaly také Dny s chemií. Myslím, že se nám to všem líbilo,,seznámili jsme se z novými lidmi,,ale hlavně jsme viděli spoustu zajímavých věcí a pokusů.Ve středu byl ,,první‘‘ den s chemií, kde jsme se všichni představili a seznámili,ale hlavně to byl den, kdy byla jako hlavní část kapalný dusík.Martin Konečný nás seznámil se vším, co se týká kapalného dusíku,o velmi nízké teplotě,o použití,o výrobě.Dozvěděli jsme se taky, co je to levitace, kde se používá,a pak přišlo to nejsladší z celého dne-zmrzlina našlehaná kapalným dusíkem.S Martinem se pak vystřídala paní učitelka Trnová, která učí na gymnáziu hlavně chemii, s tou jsme zažili (většina z nás) nejhorší část dne-počítání molárních hmotností,výpočty z chemických rovnic,atd.Po namáhavém počítání se zase střídalo a to p.uč.Trnová s Danielou Alexovou, se kterou jsme se věnovali oxidačně-redoxním rovnicím,,které byly pro mnohé taky velkým problémem, pro nás z Letovic ale ne, pak náš první ,,Den s chemií‘‘ končil.Ve čtvrtek přišel druhý ,,Den s chemií‘‘.Hned po ránu se námi zase p.uč.Trnová vrhla do počítání těch ještě složitějších chemickým příkladů,ale měli jsme se na co těšit, protože pak nás měla čekat luminiscence.To byla nejlepší a nejzajímavější část dne.Luminiscence je vlastně tepelné záření tělesa, kde když těleso vydává příliš velkou energii ta začne svítit.Viděli jsme, jak svítí poštovní obálka,pak jsme se pod UV lampičkou podívali na bankovky,zuby,občanský průkaz,atd.Pak každý z nás dostal light stisk(světelnou tyčinku).Po tom co jsme si hráli a mysleli si že už nás nic horšího než ranní počítání nemůže čekat, odešel Martin a přišla opět p.uč.Trnová s ještě těžšími příklady.Pak jsme se ale přesunuli do chemické laboratoře, kde na nás čekala Daniela, která nám ukázala spoustu, hořících,bublajících,nebezpečných,

hlavně zajímavých pokusů.A pak skončil po vypsání anonymního dotazníku konec druhého ,,Dne s chemií‘‘.

Lucie Mazalová, 9.A


The Alien grammar show

Exercise 1

Questions with ‘to be'.

This table shows you how to make questions with the verb ‘to be'. Some questions, for example ‘How are you?' can be made with only the first three columns. Other questions like ‘Are you meeting your boyfriend?' can be made by not using the first column.

 

Who

 

I

with

What

am

you

from

Where

are

she

doing

Why

is

they

listening to Scooter

When

 

the aliens

going

How

 

your friends

meeting your boyfriend

  • i) Make as many good questions as you can.
  • ii) Look at these questions. The words are in the wrong order. Put them in the right order.

you how are?

Name your what is?

Doing you what are?

Friends are where your?

Where from are the aliens?

With she is who?

 How did you do it? OK? Or are you an alien?

Exercise 2

Questions with the auxilliary verb ‘to do'.

This table shows you how to make questions with the auxilliary verb ‘to do'. Some questions like ‘Do the aliens go to school?' can be made by not using the first column.

 

Who

 

I

do.

What

do

you

live.

Where

does

she

watch Superstar.

Why

did

they

come.

When

 

the aliens

like.

How

 

your boyfriend

go to school.

  • i) Make as many good questions as you can.
  • ii) Look at these questions. The words are in the wrong order. Put them in the right order.

live you where do?

come you from do where?

how to they do school go?

she Lucie Bílá does like why?

the aliens did when come?

yesterday your Superstar did watch boyfriend?

How did you do it? OK? Or are you an alien?

The Alien grammar show

      Dnes 24.11.jsme se zúčastnili anglického divadla, které se jmenovalo The Alien grammar show a pořádalo se v Kulturním domě v Letovicích .

     V anglickém divadle hráli tři lidé. Jeden z nich odehrál dokonce dvě role. V divadle hráli 2 agenti prezidenta, prezident a vetřelec. Představení bylo o tom, že se agenti snažili najít a chytit vetřelce, který jim dokázal pokaždé uniknout. Poté do hry zapojili i některé děti, které měly různé úkoly: Jedna žákyně měla přijít na podium vždy, když se vetřelec objevil, a když se na ni podíval, tak se musela zastavit. Jakmile došla na podium měla zmáčknout tlačítko. Když zmáčkla tlačítko, měl jeden z žáků zavolat určitá slova, která už si nepamatuji.

     Velmi se mi líbilo, že herci do divadla zapojili i děti ze školy. Divadla se zúčastnily 6.a 7.

ročníky.                                                                         Zuzana Hoderová, 7.A

 

The Alien Grammar show

 

         Dne 24. listopadu 2009 se uskutečnilo v kulturním domě Letovice anglické divadlo, které se jmenovalo The Alien grammar show. Zúčastnili se ho žáci 6. a 7. ročníku.

          Po usazení diváků se začalo hrát. Scéna byla o tom, jak dva agenti hledali vetřelce. Na pomoc si vzali i někoho z publika. Ti měli za úkol zmáčknout diktafon až přijde vetřelec. Potom nám jedna žena z ochranky řekla, že kdo neumí správně utvořit anglickou větu je také vetřelec. A tak si tedy opět vyzkoušeli pár dětí jestli umí správně poskládat anglickou větu. Nakonec zjistili, že vetřelcem je muž z ochranky a jeho kamarád.

          Toto vystoupení se mi líbilo, i když sem některým slovům nerozuměla.

Andrea Tomanová, 7.A

 The Alien grammer show
       Dne 24.11 jsme vyrazili na anglické divadlo do kulturního domu v Letovicích.
       Představení bylo o dvou agentech a mimozemšťanech. Nejprve se na scéně ukázalo „UFO" které bylo žluté a prolétlo po jevišti. Poté se ukázal mimozemšťan, který na nás začal mluvit svou mimozemskou řečí, ale nebylo mu rozumět. Pak sestoupil do publika a divně se na nás koukal. Když odešel, objevili se dva agenti v černém a začali se nás ptát, jestli jsme neviděli mimozemšťana. Ptali se nás anglicky, jak byl veliký, jakou měl barvou, kolik měl rukou atd. Řekli nám, že mimozemšťané neumí správně poskládat anglickou větu. Proto si vybrali některé z nás a ti ,které si vybrali, museli správně poskládat věty. Nakonec se zjistilo, že další z mimozemšťanů je jeden z agentů a dva naši spolužáci.Všichni čtyři utekli agentce a spokojeně odlétli na svou rodnou zem.
       Představení se nám líbilo. Občas jsme však nerozuměli, ale jeden z agentů nám to skoro vždy přeložil do češtiny.

Daniela Navrátilová 7.A

 Mimozemšťani-The Alien grammar  Show

     Dne 24.listopadu jsme navštívili Kulturní dům v Letovicích, kde se konalo  divadelní představení v anglickém jazyce.

    V divadle vystupovali tři herci. Jeden z herců byl mimozemšťan, který hledal svoje ztracené děti. Druzí dva herci byli vyšetřovatelé, kteří ho hledali a chtěli ho chytit. Mimozemšťan jim stále utíkal. Nakonec se zjistilo, že je jeden z vyšetřovatelů mimozemšťan. Na dva mimozemšťany zbyla jen jedna vyšetřovatelka, která je neuhlídala a nemohla je chytit. Nakonec vybrali mezi námi dva žáky, kteří byli ty ztracené děti.

    Divadlo se mi líbilo, byla tam legrace a dobré nápady.

                                                                                           E.Winklerová       

                            

 

    The Detectives

 

A section of the dialogue from the case that you saw 

Michael was jealous because his wife Sylvie was having an affair with Christopher, the clown. On the afternoon before the show when one of the actors died , Michael and Sylvie had this argument. We don't know everything that they said because at one point Sylvie spoke too quietly.

 

Michael It's too much. You've had other men before, but this time with Christopher it's too

much.

Sylvie You're just jealous Michael. You're always jealous.

Michael This time it's different. You know I love you, but you must stop hurting me.

Sylvie Don't be silly Michael. (Sylvie turned around and saw Michael holding a bottle of

poison) Why are you holding this bottle?

Michael I warn you. If you don't stop hurting me like this I'll kill .....

Sylvie Listen you idiot. In two days this cabaret will finish and then ....... (Sylvie whispered

and we don't know what she said)

Michael Sylvie, it's impossible. You're so cruel.

Sylvie I'm not listening to this now. (Sylvie left)

 Exercises: 

  • 1. How would you describe Sylvie as a character? How would you describe Michael? Are these words suitable to describe them?

 

angry selfish patient jealous 

faithful desperate tolerant flirtatiuos 

Do you remember what Sylvia said when she spoke quietly?

P.S:

Správná řešení najdete na jiné stránce tohoto čísla, tak pátrejte!!!


 

Náramky přátelství- č.2.

Šipky

Šipkový, stromečkový, stříškový náramek nebo náramek do véčka je po proužkovaném náramku druhý základní vzor. Používají se v něm uzlíky vlevo a vpravo a uprostřed se spojují středovým uzlíkem.

Tento návod je na náramek z 8 bavlnek. Šipkový náramek můžete plést jen ze sudého počtu  bavlnek. Od každé barvy použijete dvě bavlnky, které symetricky seřadíte z obou stran.

Barvy: Modrá, žlutá, červená, fialová

Začnete modrou bavlnkou - uzlík vpravo na žlutou. Další modrý uzlík vpravo na červenou bavlnku. Třetí uzlík vpravo na fialovou bavlnku a modrou bavlnku odložíte uprostřed. Začnete pracovat s druhou modrou bavlnkou a uděláte uzlík vlevo na žlutou bavlnku. Další uzlík vlevo na červenou a fialovou bavlnku. Nyní modré bavlnky spojíte středovým uzlíkem. Uděláte jakoukoliv modrou bavlnkou uzlík vlevo nebo vpravo. Jelikož spojujete stejně barevné bavlnky, tak je jedno kterou to děláte a jaký uzlík s ní děláte. Modré šipky jsou hotové a teď postupujeme úplně stelně i s ostatními barvami.

A.Halatová, 8.D


Sametová revoluce 


Sametová revoluce je pro Čechy jedna z nejvýznamnějších událostí z dějin.

Sametová revoluce je označení období změn v Československu mezi 17.listopadem a 29.prosincem roku 1989, které vedly k pádu komunistického režimu a přeměně politického zřízení na demokratické principy. K urychlení změn přispěl rozpad bývalého Východního bloku a narůstající nespokojenost obyvatelstva s ekonomickou a politickou situací v zemi.

Revoluce se označuje názvem „sametová revoluce" pro svůj nenásilný charakter, kdy pro převzetí moci nebylo potřeba použít násilí či ozbrojeného boje. Vyjma událostí ze 17. listopadu, kdy byli studenti napadeni Veřejnou bezpečností, byla revoluce provedena bez násilí a během státního převratu nebyl zmařen jediný život. Název vymyslel český novinář, od kterého se rychle dostal do zahraničních médií a následně i do Československa, kde byl rychle přijat.   

A.Halatová 8.D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    17.listopad 1989 aneb co se stalo

 

Ještě ráno 17. listopadu 1989 nebyl tento den ničím výjimečný. Pro normálního člověka normální listopadový pátek. Večer se v zpravodajství Československé televize lidé dozvěděli, že na Národní třídě v Praze musela Veřejná Bezpečnost rozehnat další z demonstrací a obnovit zde pořádek. V průběhu 80. let se však v Praze konaly demonstrace komunistickou stranou neorganizované a tudíž nelegální. Většinou u příležitosti výročí 21. srpna 1968, výročí vzniku republiky 28. října 1918 nebo výročí Palachova činu. O většině z nich se občané z oficiálních sdělovacích prostředků nedozvěděli. Později maximálně zmínka o ztroskotancích, kteří narušili veřejný pořádek. Problémy existují, ale ty komunistická strana řeší.

Ti, kteří poslouchali západní rozhlasové stanice, věděli víc. A večer 17.11.1989 věděli, že tato páteční demonstrace byla jiná. Nešlo jen o zásah vodními děly a průběžné zatýkání. Nyní byla použita hrubá síla proti mladým lidem.

Večer již nebyl 17. listopad 1989 obyčejným dnem. Ve veřejnosti se cosi hnulo. Vždyť tentokrát bili  děti. Snad poslední kapka přetekla a události dostaly rychlý spád. Ke studentům se přidali herci a postupně všechny vrstvy společnosti. Dokonce i dělníci. Na konci byly svobodné volby a změna společenského systému.

 A dlouhá cesta před námi.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Dne 13.listopadu 2009 se uskutečnil lampiónový průvod na počest 17.listopadu.Průvod začal

 u fotbalového hřiště v Letovicích se zastavením na náměstí u sochy T.G.Masaryka, kde pronesl pan starosta svůj proslov. Poté Velký dechový orchestr zahrál státní hymnu a průvod byl odveden na hasičskou zbrojnici, kde orchestr zahrál pár skladeb a tím byla uctěna památka 17.listopadu.

Zeptala jsem se na jednu otázku pár lidí a Ti takhle odpověděli:

Víte, co se stalo 17.listopadu 1989? 

  1. Ne nevím, ale asi to byl den boje za svobodu.

            2.Samozřejmě, že vím, byla totiž sametová revoluce.

3.Ano,  to byl den boje za svobodu.

             4.Nejsem si úplně jistá, ale nejspíše sametová revoluce.

Nikola Svobodová, 8.A


Halloween ve 4.A (listopad 2009)

 
3.11. 2009 proběhlo ve 4.A netradiční vyučování. Ve třídě se to hemžilo čarodějkami, upíry, piráty, kostlivci atd. A tomu všemu „šéfovala" třídní šílená profesorka.
Děti se seznámily s historií tohoto keltského svátku, naučily se nová anglická slovíčka, vyzkoušely si tradiční halloweenské hry, vypracovaly speciální duchařské pracovní listy do matematiky a českého jazyka. Vše bylo prokládáno vykreslováním obrázků a vyráběním čarodějnického klobouku. Se všemi strašidýlky jsme se shodli, že to bylo fajn dopoledne!

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Čerti ve škole

 

       Už od půlky listopadu jsme se připravovali na společné rejdění a nocování ve školní družině. A protože nás za nedlouho čekal 5. prosinec, sešli jsme se jako čerti a čertice. Čerti všech kategorií včetně Lucifera a Belzebuba, pod  vedením Školních čertic (vychovatelky ŠD) se dali do velkého čertího reje večer 27. listopadu.

Pro svoje kejkle si čerti z obou budov naší školy vybrali tělocvičnu ZŠ Tyršova.

       Změřili jsme svoje síly v zodpovídání otázek čertího kvízu, skládání čertovského

puzzle, v držení uhlíku na čele, hledání ztracených kopyt. Viděli jsme pekelný

ohňostroj a dupli jsme si kopytem sem, kopytem tam. Před usnutím nás ještě

čekala cesta do temného školního sklepení. Večer se působením vody, mýdla,

různých krémů a vaty staly z čertů opět děti. Ráno nám byl Školními čerticemi udělen

titul "Čertův učeň".

                                                                     Čerti z Tyršovky

                                                  (děti z V. oddělení ŠD - budova Tyršova)

 

Čerti

 

Čerti, čerti, čertíci,

Jsou to chytří Bertíci.

Když je děcko zlobivé,

Hned ho berou na vidle.

 

V kotli potom topí,

Čerti berou kopí.

Mají pevné nohy

a špičaté rohy.

Pak se smějí hy hy.


Advent

Advent je doba na přípravu Vánoc.  

Slovo ADVENT z latinského slova ADVENTUS.

Církev držela půst mezi 11.Listopadem a 6.Lednem.

Počátek AVENTU sahá až do 7.století kdy se v západní církvi slaví určitý počet                                                 ADVENTNÍCH NEDĚLÍ.

            Advent v církevním kalendáři začíná 1.adventní nedělí, tedy neděle mezi

   27. listopadem a 3.prosincem.

Konec pak představuje západ slunce ŠTĚDRÉHO VEČERA.

3.Neděle adventní - GAUDETE   o proti ostatním adventním dním není LITURGICKOU barvou fialová, nýbrž růžová.

 Charakteristickým znakem ADVENTU je ADVENTNÍ VĚNEC ,

zdobený čtyřmi svícemi , které značí adventní neděle.                  

Děti otevírají adventní kalendář.

 

  ADVENTNÍ VĚNEC byl založen Johannem Hinrichem Wichernem         

            (založil školu pro chudé).

Děti ve škole se ho každý den ptaly , kdy už budou Vánoce.

V roce 1839 proto vyrobil předchůdce dnešního adventního věnce ze starého dřevěného kola a 19 malých červených svíček a 4 velkých bílých svíček.

Každý den se zapalovala další svíčka,

v neděli pak velká bílá,

v ostatní dny malá červená

        

                                                  BEZDÍČKOVÁ TEREZA 8.A.

Adventní kalendář

Počátky adventního kalendáře můžeme hledat v 19. století. Jeho první druhy pocházejí z protestantských míst. Náboženské rodiny kreslily v prosinci každý den křídou čárku, až do Štědrého dne. První známý ručně vyrobený Adventní kalendář je z roku 1851. Jinak také ve věřících rodinách věsili v prosinci na zeď 24 malých obrázků - jeden na každý den až do Štědrého dne.

První tištěný kalendář byl vyroben německým farníkem Gerhardem Langem (1881-1974) z Maulbronnu. Když byl Gerhard ještě dítě, matka mu vyrobila Adventní kalendář s 24 malými svíčkami, které byly připevněny na lepence. Později se stal Lang spolumajitelem tiskárny Reichhold & Lang v Mnichově, ve které vyráběl malé barevné obrázky přilepené na lepence v každém dni prosince. Toto byl první tištěný adventní kalendář, ačkoli bez otevírajících okének, vydaný roku 1908. Byl pojmenován „Vánočním kalendářem" nebo „Mnichovským vánočním kalendářem". A na počátku 20. století Lang vydal první Adventní kalendář s malými otevíracími dvířky.

Stejně dobře začala v té době produkovat Tiskařská společnost Sankt Johannis náboženský adventní kalendář s biblickými verši za okýnky namísto obrázků.

Adventní kalendář se vydal na vítězoslavnou cestu po celém světě. Avšak ve třicátých letech Lang zavřel svou společnost. Do té doby vyrobil kolem třiceti různých designů kalendářů. Úspěch této německé tradice přerušila druhá světová válka. Lepenka totiž byla dávána na příděly a bylo zakázáno vyrábět kalendáře s obrázky.

První tištěný kalendář po válce pak byl vytisknut Richardem Sellmerem v roce 1946. Kalendáře se znovu zmocnily téměř celé Evropy a každá země si vytvořila svou vlastní variantu. Kromě Čech, bohužel.

Mikuláš

 

6. prosince má svátek svatý Mikuláš. Podle pověsti žil prý ve čtvrtém století muž jménem Mikuláš, který býval biskupem ve městě Myra v dnešním Turecku.

Traduje se o něm, že to byl velmi hodný a obětavý člověk. Byl pověstný tajným rozdáváním těm, kteří to potřebovali a hlavně svou láskou k dětem. V legendách se hovoří i o zázracích, které vykonal.

Proto v předvečer 6. prosince, navštěvuje děti muž s bílým plnovousem, berlou a biskupskou čepicí a obdarovává je nebo kárá, to podle toho, jak byly po celý rok hodné.

U nás jej ještě provází jeho nerudný přítel čert, který ztělesňuje zlo a pro vyrovnání misky vah, s ním na straně dobra, také cestuje nebeský anděl. 

Mikuláš

 

Skutečná historie, legenda a tradice se spojují u Mikulášovy osoby v pestrý celkový obraz: světec a přítel dětí, patron zajatců, ochránce dobré svatby, biskup, mučedník, vyznavač a pomocník v nouzi. Co všechno bychom mohli vyjmenovat, co vyznačuje a charakterizuje tohoto oblíbeného světce. Mikuláš se stal kolem r. 300 jako mladý muž biskupem v Myře v tehdejší Lykii. Brzy potom zde začalo pronásledování křesťanů za Galeria Valeria Maximina. I Mikuláš se dostal kolem r. 310 do zajetí a byl v žaláři těžce trýzněn. Ještě poznamenán utrpěným mučením vystoupil r. 325 na slavném koncilu Niceském. Více se neví o Mikulášově životě a působení, je známo už jen přibližné datum biskupova úmrtí. Den smrti byl 6. prosinec, rok mezi 345 a  351. Mikulášův kult se šířil asi po dvě staletí po smrti uctívaného, přesáhl na celou řeckou církev, později i na slovanské země. K největšímu Mikulášovu uctívání došlo od 8. století v Rusku, jehož je od té doby patronem. Váhavě se pak šířil Mikulášův kult také v Evropě, např. od 10. století v Německu, Francii a Anglii.

 Tradice kolem Mikuláše je velmi výrazná. V předvečer 6.prosince v každé vesnici vyjde Mikuláš, často v doprovodu anděla a čerta. V Německu ho doprovází čeledín Ruprecht, punčochy nebo holinky postavené přede dveřmi, nebo za oknem jsou ráno o sv. Mikuláši naplněny sladkostmi.

A.Halatová 8.D

 

   -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

CORRECT ANSWERS

The Alien Grammar Show

 Exercise 1

Questions with ‘to be'

 

How are you?

What is your name?

What are you doing?

Where are your friends?

Where are the aliens from?

Who is she with?

 

 

Exercise 2

Questions with the auxilliary verb ‘to do'.

 

Where do you live?

Where do you come from?

How do they go to school?

Why does she like Lucie Bílá?

When did the aliens come?

Did your boyfriend watch Superstar yesterday?

How did you do it? OK? Or are you an alien?

 

The Detectives

1. How would you describe Sylvie as a character? How would you describe Michael?

Sylvia - flirtatious, selfish

Michael - jealous, patient, faithful

2. What do you think Sylvie said when she spoke quietly?She said "I am going to leave Christopher after the cabaret show." (leave=opustit)

 


VÁNOČNÍ ČAS 

 

VÁNOCE: krásný a kouzelný čas, čas dárků a zázraků a rozzářených dětských očí.

Čas nazdobených stromečků, vůně jehličí, cukroví, jmelí a purpury. Čas rozjímání a bilancování.

Čas na to, aby se sešly rodiny a blízcí, kteří při dnešní uspěchané době, to jindy nestihnou nebo k tomu nemají příležitost.

Čas zapomenout na vše zlé a začít se zabývat tím dobrým

Sněhové vločky k zemi se snáší,

mráz si s okny pohrává.

Chybí už jen pár stran v kalendáři

a Vánoční čas nastává.

Stromek již těší se na nový kabát,

do něhož se zahalí.

Co bude pod ním?

To smíme hádat,

než dárečky se rozbalí.


 VÁNOCE VE SVĚTĚ 

Amerika a Anglie

Nad střechami domů letí obrovské sáně a táhne je osm sobů. Sáně, které řídí velký muž s dlouhým plnovousem a v červeném obleku, jsou plné dárků pro malé i velké. Je to Santa Claus nebo Father Christmas a tak ho znají děti v Americe a v Anglii. Letí nad střechami a hází dárky do domů skrz komín, nebo někdy sešplhá komínem dovnitř sám. Druhý den ráno, o prvním svátku vánočním, nacházejí všichni pod stromečkem, co jim nadělil.

Francie

Ve Francii se na Štědrý večer staví jesličky s malými hliněnými figurkami, které představují Marii a Josefa s Jezulátkem a také pastýře, vola a osla. Dárky se rozdávají ráno, po Štědrém večeru. V noci, když všichni spí nosí je do francouzských rodin Père Noël.

 Itálie

Také v Itálii si staví lidé jesličky, které se snaží mít hezčí než ostatní, protože jsou vrcholnou událostí svátků. Na dárky si ale děti musejí trocho počkat, protože nadílka bývá v Itálii tradičně až 6. Ledna. V noci předtím lítá tříkrálová čarodějnice La Befana na koštěti v povětří a hází dárky do domů komínem. Dětem, které nebyly hodné, naděluje prý jen kousky uhlí.

Švédsko

Ve Švédsku se považuje za významný svátek už 13. Prosinec. To je svátek svaté Lucie, dárkyně světla. Časně ráno se děvčata z rodiny převléknou za Lucii, Vezmou si dlouhé bílé šaty a na hlavu si nasadí věnec se světly, pak nesou celé rodině do postele voňavou kávu a pečivo.

Dárky zde naděluje stařeček Jultomten, kterého doprovázejí skřítci, pro které se někde dává před dveře miska kaše jako pozornost.

Rusko a Balkán

V Rusku a na Balkáně nosí dárky děda Mráz, kterému pomáhá Sněhuročka. Z daleké Čukotky přijíždí až 6. a 7. ledna.

Německo

V Německu se Vánoce slaví jako u nás, jen dárky zde naděluje Cristikind nebo Weihnachtsmann. Vypadá trochu jinak než náš Ježíšek. Zpravidla je rezavý, vousatý a má dlouhý plášť s kapucí.

 

 

Vánoce

Slavíme je 24.prosince a spolu s Velikonocemi je jeden z nejdůležitějších křesťanských svátků. K nim patří také vánoční stromek,betlém,dárky,které nosí Ježíšek. Spousta lidí Vánoce slaví a vůbec neví proč,nebo nejsou křesťané.

 Proč slavíme Vánoce?

Protože se narodil Kristus Pán(Ježíš). Narodil se v Betlémě dne 25.prosince ve středu. Svou matkou Marií byl položen do jeslí. Dále přišli tři králové Kašpar,Melichar a Baltazar,kteří se mu klanili a přivezli mu dary.Přišel mezi lidi,aby je přivedl na správnou cestu. Nakonec se za nás obětoval.

  

Zvyky

Je málo lidí, kteří by alespoň jednou v životě o Vánocích nezkoušeli pouštět lodičky ze skořápek ořechů. Ale i tak si připomeňme, jak se to dělá:Je velmi důležité, aby si svou lodičku každý zhotovil sám. Při věštbě můžeme položit jakoukoliv otázku týkající se lásky, rodiny, práce, úspěchů, majetku atd...Smí se položit jen jedna jasně formulovaná otázka a to v okamžiku, kdy budete v lodičce zapalovat svíčku a spouštět ji na vodu.A co všechno mohou lodičky prozradit ?

    LODIČKA :

  • - zůstala u břehu - v příštím roce žádné změny, vše zůstane při starém.
  • - hned se potopí - jakákoliv snaha zlepšit svou situaci bude marná
  • - se při plavbě dotýká jiné lodičky - láska a přátelství
  • - utvoří kruh s ostatními - bezproblémové soužití, vzájemná úcta, přátelství a tolerance.
  • - se ocitne uprostřed ostatních - majitel lodičky potřebuje ochranu a pomoc, je zranitelný a citlivý.
  • - se ocitne mimo kruh - majitel v nadcházejícím roce rodinu opustí
  • - se točí v kruhu - nerozhodnost, nevíte co od života chcete
  • - se zhasnutou svíčkou - neupřímnost, komplikovaný citový vztah
  • - sama dopluje k druhému břehu - získáte, po čem toužíte.

ROZKRAJOVÁNÍ JABLEK

U štědrovečerní večeře se při této věštbě určovalo, jak to bude se zdravím jednotlivých členů rodiny v nadcházejícím roce. Každý si rozkrojil svoje jablko. Pokud se po rozkrojení objevila hvězdička, znamenalo to, že dotyčný bude celý příští rok zdravý. Objevil-li se křížek, nevěstilo to nic dobrého.

HÁZENÍ STŘEVÍCEM

Tato věštba měla odhalit mladým neprovdaným děvčatům, jestli se v příštím roce vdají. Ta, která to chtěla zjistit se na Štědrý den postavila zády ke dveřím a přes rameno hodila svůj střevíc. Pokud po dopadu špička střevíce ukazovala ven ze dveří, znamenalo to, že se dotyčná dívka do roka provdá. Pokud ne, zůstane v příštím roce svobodná.

 

 

 

Smůlu přináší, když o Vánocích děláš:

Když pleteš, šiješ - myši by to pak zničily.

Když čistíš stáje a chlévy-zvířátka by pak kulhala.

Když pereš-přinese to smůlu do domu.

Když píšeš na Štědrý den zamilované psaní-znamenalo by to rozchod.

 

Štěstí přináší:

Když na Štědrý den vystřelíš z pušky.

Čerstvě upečený chléb na Štědrý den.

Štědrý den v pondělí - dobrá úroda, hodně medu.
Štědrý den v úterý - bude hodně vína a obilí.
Boží hod ve čtvrtek - podařilo se výhodně prodat dobytek.
Boží hod v pátek - bude horké léto a krásný podzim.

 Nikol Halamásková, 6.A

 Návod na výrobu ozdob z těsta

Na výrobu těsta budeme potřebovat :

Ø      Hladkou mouku

Ø      Horkou vodu (na 1kg mouky asi 4dl vody)

Smícháme vodu a mouku. Těsto , které nám tímto vznikne, pořádně ručně      zpracujeme. Potom jej asi hodinu necháme odpočívat.

V době kdy těsto odpočívá si připravíme pomůcky na výrobu ozdob :

  • Ø Malé nůžky
  • Ø Špejle
  • Ø Misku svodou
  • Ø Rozšlehané vajíčko
  • Ø Různé druhy koření (např. nové koření, pepř-celý, ...)
  • Ø Vykrajovátka (na perníčky)
  • Ø Stužku

Vezmeme odpočinuté těsto a chvíli jej propracováváme. Těsto se nesmí lepit! Pokud se v něm vytvářejí praskliny, potřeme ho vodou. Těsto vyválíme a začneme z něj vykrajovat tvary (k tomu nám poslouží vykrajovátka na perníčky). Vykrojíme např. hvězdičku. Do vrchní části uděláme špejlí dírku, kterou po upečení provlékneme stužku. Pokud chceme hvězdičku ozdobit kořením, potřeme ji nejprve vodou. Potom např. po jejím obvodu naskládáme pepř a trochu ho vmáčkneme do těsta. Díky vodě, kterou jsme hvězdičku potřeli, koření drží. Malými nůžkami můžeme nastříhat kraje těsta a tím doplníme detaily.

Ozdoby poskládáme na vymaštěný plech, potřeme vajíčkem a dáme do trouby. Pečeme 2hodiny asi na 50°C. Až ozdoby začnou žloutnout, zvýšíme teplotu na 80 - 150°C a pečeme, dokud ozdoby nezezlátnou. Po vychladnutí provlečeme dírkami v ozdobách stuhu.

Kdo je šikovnější, může si z těsta vyrobit i Betlémek.

                                  Krušinová Kateřina 8.D.

 Slavnostní rozsvícení Vánočního stromu

 

Dne 28.11.2009 se na náměstí uskutečnilo rozsvícení vánočního stromu v Letovicích.Vystoupily tam třeba  pěvecký sbor Sluníčko, ale také Velký dechový orchestr Letovice a sbor Bohuslava Martinů. V průběhu celého rozsvěcování si mohli lidé dát grog a nebo také čaj. Na adventním věnci, který byl u stromu, byla také zapálená jedna svíčka, protože byla první adventní neděle.

 

                                                                         Nikola  Svobodová, 8.A

       


 

 Vánoční SMS

 

Na Vanoce spoustu snehu, na Novy rok lasku, nehu. Hodne slasti a ovoce, proste nejkrasnejsi Vanoce!! Vesele Vanoce preje..

 At je hodne darecku i u tveho stromecku, v kazdem at je zabalen jeden stastny vsedni den...

 Ze slamy jeslicky, skorapky na svicky, stromecek zari, at se ti dari. Krasne Vanoce, pohodicku a jen doubrou naladicku. Vse nej.... v novem roce preje ....

 Leti Jezisek s nadilkou, vrti pri tom prdylkou. Leti, leti primo k Vam, zizen pry ma jako tram. Pokud cekas nadilku, nech za oknem lahvinku. Krasne Vanoce.

 Az zazvoni se na zvonecek, hodne darku pod stromecek, more lasky zdravicka, samozdrejme stesticka. A co v novem roce? To same co na Vanoce Preje .. 

Hvezdy pozdrav sneznych vlocek, mnoho darku pod stromecek, na Silvestra svizny krok a pak stastny novy rok . 

Krasne Vanoce s vlockami stesti, zabalene kouzlem lasky, prikryte perinkou splnenych snu a plaminky pohody v ocich. Stesti a radost pod stromeckem a vse nejlepsi v novem roce preje..

    

Lucie Mazalová  9.A.   


Speciální vánoční test

 

1. Kdy začíná zima? (astronomicky)

20.12
21.12
22.12

2. Kolik svíček má adventní věnec?

2
3
4

3. Jak se nazývají Vánoce, když není sníh?

Vánoce na blátě
Vánoce na hlíně
Vánoce na bahně

4. Kdo podle tradice nosí lidem dárky v České republice?

Santa Claus
Ježíšek
Děda Mráz

5. Kde se narodil Ježíšek?

V Betlémě
V Praze
V Ostravě

 

 

6. V kterém státě se narodil Ježíš Kristus?

V Česku
V Izraeli
V Číně

7. Kam klade Ježíšek zpravidla dárky?

Pod okno
Pod stromeček
Na počítač

8. Kterým kalendářním dnem začíná v tomto roce advent??

pátkem
pondělí
nedělí

9. V který den začínají letos Vánoce?

v sobotu
ve středu
v neděli

10. Co patří u nás k tradiční večeři na Vánoce?

Kuře s kaší
Kapr
Pizza


Něco málo o Silvestru

 

Silvestr a jeho typické bujaré oslavy, stejně jako Vánoce,  čerpá z historie našich pohanských předků. V řadě kultur se touto dobou uctívaly oslavy ve znamení Římských Saturnálií všeobecným veselím. Dneska asi nikdo nevnímá silvestrovskou oslavu jako oslavu Slunovratu a nevzdává hold slunci jako takovému. Slaví se prostě konec našeho kalendářního roku, oslavujeme své úspěchy, zapíjíme své dobré i špatné dny roku, který nás opouští. Zároveň se těšíme, že celý příští nový rok přinese naději, že se nám bude dařit ještě lépe.

 Nejen že k Silvestru patří nějaké ty tradice, ale také i dobré jídlo a pití, ale nejen to, ale i zábava. Typy na nejen na jídlo ale i na Silvestrovské pití.

  

Silvestrovské rybí chlebíčky

1/2 kg kapra nebo jiné ryby, 5 dkg cibule, 2 natvrdo vařená vejce, 10 dkg sterilovaného hrášku, 20 dkg majonézy, veka, nakládaná kapie

Rybu zbavíme kůže a uvaříme v osolené vodě. Maso vykostíme, pokrájíme, přidáme nakrájenou cibuli a vejce, hrášek a majonézu. Dobře promícháme a natíráme na plátky veky, zdobíme kapií.

     Pomerančový Flip

Na přípravu je potřeba:  2PL ledu, 50ml cukrového sirupu, 150ml pomerančového džusu, 1 žloutek, 1/2 grapefruitu, 1ČL šlehačky, meduňku na ozdobení.

 Postup: Ledovou tříšť vsypeme do šejkru, zalijeme cukrovým sirupem, pomerančovým džusem, přidáme žloutek a protřepeme. Grapefruit oloupeme, odkrojíme plátek na ozdobení a zbytek nakrájíme na kostičky. Dáme do poháru a přelijeme flipem. Ozdobíme šlehačkou a přelijeme flipem. Ozdobíme šlehačkou, meduňkou a plátkem grepu.

 

Přejeme krásného Silvestra a nezapomeňte, jak na Nový rok, tak po celý rok.

Nikola Svobodová, 8.A

Anketa v knihovně

1. Jak často chodíš do knihovny?

Andrea : každý den

Jarka : asi jednou týdně

N. Halamásková  : každý den

Martin Trčka : asi 2x týdně

Alena Mužíková : když mám čas

Lenka Krystýnková : skoro každý den

David Raudenský : většinou každý den

Barbora Jurková : každý den

Jiří : každé pondělí

 

2. Jaký druh knih nejraději čteš? (dobrodružné knihy, knihy o koních, ...)

Andrea : Dávám přednost dobrodružným knihám, ale baví mě i dívčí romány.

Jarka : dobrodružné, historické,...

N. Halamásková  : čarodějné nebo kouzelné

Martin Trčka : Čtyřlístek

Alena Mužíková : o koních

Lenka Krystýnková : dobrodružné knihy a horory

David Raudenský : SCI - FI

Barbora Jurková : o koních

Jiří : SCI - FI a fantazi

 

3.Jaká je tvá nejoblíbenější kniha? Co se ti na ní líbí?

Andrea : - Je jich více - Strážci času, Harry Potter, Letopisy Narnie,...

              - Líbí se mi na nich dobrodružnost a zábava.

Jarka : - Dravec Matonni - Krásně napsaná kniha s opravdovým dějem.

-         Artemis Fowl - Líbí se mi na ní hlavní postava. Chladný a geniální  zločinec, ochotný vždy pomoci přátelům.

N. Halamásková  : Mám jich spoustu, ale nejoblíbenější je asi Harry Potter.

Martin Trčka : -Velká kniha Čtyřlístku 4.

                       - Líbí se mi, jak se seznámí Pinďa, Bobík, Fifinka a Myšpulín.

Lenka Krystýnková : - Stmívání

                                  - Tato kniha je velmi napínavá

David Raudenský : Ztraceni v čase

Barbora Jurková : - Amika

                              - Líbí se mi, protože je o dívce a o koních.

Jiří : Eragon, Eldest, Brisingr


4. Máš nějakého oblíbeného autora? Jakého?

Andrea : Jules Verne

Jarka : Ano - Enid Blytonova, Thomas Brezina, Jules Verne, Roald Dahl

N. Halamásková  : Thomas Brezina, J.K. Rowlingová

Martin Trčka : ne

Alena Mužíková : Adolf Born

Lenka Krystýnková : Ano - Stephanie Meyerová

David Raudenský : Ano mám , je to Petra Braunová

Barbora Jurková : Nemám žádného oblíbeného autora. Ráda čtu ode všech.

Jiří : Christoper Paoliny

 

Katka Krušinová, 8.D

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Můžu vám doporučit...

 

Stmívání

Autor: Stephenie Meyer

 Sedmnáctiletá Isabella Swannová se přestěhuje ze slunečného, krásného a velkého města Phoenix, ve kterém žije s matkou, do malého a deštivého městečka Forks ke svému otci. Ve Forks potká Edwarda. Dozví se, že on a jeho sourozenci jsou upíři. Vše vypadá úžasně. Belly si postupně začne celá Edwardova rodina vážit. Jenže jednoho dne začne Bellu pronásledovat upír James. Edward Jamese zničí, ale později odjede. Chce, aby byla Isabella v bezpečí. V tomto období se ze sympatické dívky stane jen smutná a utrápená holka. Rosalie, jedna z Edwardovy rodiny, řekne svému bratrovi, že je Bella mrtvá. Edward se vydává do Itálie, kde žije ,,královská rodina mezi upíry" a bude po této rodině požadovat, aby ho zabili, protože upíři se nedají jen tak zničit. Bella to ale včas zjistí a pojede za svou láskou až do Itálie. Edwarda zastaví a ten se vrátí zpět do Forks. Po nějaké době se za sebe provdají. Po čase spolu budou mít dceru Renesme, polovičního člověka a polovičního upíra. Po porodu Bella umírá a Edward je nucen proměnit ji v upíra, aby nezemřela. To Bella vždycky chtěla.

Kniha Stmívání se stala velkým hitem mezi teenagery. To je vidět i z ankety, pořádané ČT, v níž skončila tato kniha na 4. místě.

Vendula Dvořáková 8.D


Výzva pro čtenáře a čtenářky naší školy

 

Pojďte  se stát spoluautory internetového Čtenářského deníku ZŠ Letovice a podělit se s ostatními o své čtenářské zážitky ! Zápis o vámi přečtené knize

( nejedná se o povinnou četbu) vytvoříte v elektronické podobě a předáte

p.uč. Sičové nebo zašlete jako přílohu na e-mail ().

Vaše příspěvky budou od ledna umístěny na internetových stránkách naší školy (hledejte pod odkazem Projekty - Čtenářská gramotnost).

Podoba zápisu: Název knihy:

                         Autor:

                         Nakladatelství:

                         ( ilustrátor, literární žánr)

Stručný obsah, co tě zaujalo a komu a proč bys knihu doporučil/a.

Pokud rádi kreslíte, můžete připojit i ilustraci.

Rozsah: asi 15 až 25  řádků

                                                                                      Těšíme se na spolupráci


Přijímací zkoušky na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2009/2010 pro školní rok 2010/2011

Termíny podání přihlášek na střední školy

Uchazeč podává přihlášku pro 1. kolo přijímacího řízení do denní formy vzdělávání do 15. března 2010, v případě přihlášky do oborů vzdělání s talentovou zkouškou do 30. listopadu 2009.Způsob předávání přihlášky je stanoven současným zněním školského zákona tak, že uchazeči podávají přihlášky přímo řediteli příslušné střední školy, o kterou mají zájem. Nepředkládají ji již prostřednictvím základní školy jako to bylo v minulých letech.

Počet přihlášek na střední školy

Nově si žáci základních škol mohou podat až tři přihlášky na střední školy. To platí i pro žáky pátých nebo sedmých ročníků základních škol podávajících přihlášky na víceletá gymnázia.

Termíny prvního a druhého kola přijímacích zkoušek

V návrhu novely vyhlášky, kterou se upřesňují podrobnosti o organizaci přijímacího řízení, se navrhuje období dvou týdnů (od 22. dubna 2010 do 7. května 2010) pro konání přijímacích zkoušek v 1. kole přijímacího řízení. Návrh vyhlášky je v současné době v meziresortním připomínkovém řízení.Ředitelé středních škol si budou sami stanovovat, který den udělají přijímací zkoušky.Termíny přijímacích zkoušek (pokud se rozhodnou je uskutečnit) musí ředitelé středních škol zveřejnit spolu s kritérii přijímacího řízení a předpokládaném počtu přijímaných žáků do 31. ledna 2010 (pro obory vzdělání s talentovou zkouškou do 30. října 2009).

Výsledky přijímacích zkoušek

Rozhodnutí o přijetí nebo nepřijetí zašle ředitel školy do 7 dnů po termínu konání přijímací zkoušky. V případě, že se přijímací zkoušky nekonají, zašle ředitel školy rozhodnutí o přijetí nebo nepřijetí do 7 dnů po rozhodnutí.Školský zákon ukládá uchazeči novou povinnost. Na školu, kterou si vybere, bude muset do 5 pracovních dnů od doručení rozhodnutí o přijetí předložit tzv. zápisový lístek (obdrží jen jeden pro přijetí na následující školní rok). Ve škole, kde uchazeč zápisový lístek neuplatní, ztratí nárok stát se jejím žákem. Na tato místa mohou pak ředitelé středních škol vypsat další kolo přijímacího řízení, a to ihned po skončení prvního kola přijímacího řízení.

Druhé kolo přijímacího řízení

Školský zákon přímo stanoví, že ředitel školy může po ukončení prvního kola přijímacího řízení vyhlásit další kola přijímacího řízení k naplnění předpokládaného stavu žáků.

Ředitelé středních škol musejí nejdéle do konce ledna stanovit a zveřejnit údaje o tom kolik uchazečů o studium přijme a do jakých oborů. Údaje musejí být vyvěšeny jednak na veřejně přístupném místě přímo ve škole, ale taky na  internetových stránkách školy.

 

Co se změnilo v přijímacím řízení na střední školu:


-                         počet přihlášek pro první kolo přijímacího řízení - 3 přihlášky,
-              termín stanovení kritérií pro přijímací řízení - do 31. ledna 2009,
-              škola s talentovou zkouškou do 30. října 2008,
-              termín pro podávání přihlášky - do 15. března 2010,
-              škola s talentovou zkouškou do - 30. listopadu 2009,
-              podávání přihlášky - řediteli příslušné střední školy,
-              počet termínů pro přijímací zkoušky v prvním kole - nejméně 2 termíny,
-              počet termínů pro přijímací zkoušky v dalších kolech - neomezený počet termínů     
-              termín přijímací zkoušky - 22. dubna - 7. května 2010 - denní studium,
                                                                   2. - 15. ledna 2009 - obory s talentovou zkouškou,
                                                                 15. - 31. ledna 2009 -zkouška na  konzervatoři                                                                                                                  
-              zveřejnění výsledků -
do 3 pracovních dnů,
-              odvolání - do 3 pracovních dnů od doručení rozhodnutí.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anketa

1)Kam chceš jít na střední?

2)Těšíš se?

3)Bude ti smutno po ZŠ?

 

Kristýna Janků  9.A

1) Ještě pořád nevím

2) Docela jo

3) Trochu

  Martin Holek 9.A

1) Na chemickou do Brna

2) Jo

3) Jenom po pincu .

 Kristýna Červinková  9.C

1) Buď na Pedagogické lyceum nebo na gymnázium

2) Jo těším, ale ten začátek bude asi horší

3) Po kamarádech jo, ale něco mi chybět nebude.

 

Patrik Kříž 9.B

1)Chcu být doma na gauču,  de to?

2) Rozhodně ne

3)Možná trochu


 

Zajímavé profese

Rozhovor s velitelem městské policie J. Halatou

 

1. Kolik strážníků je v současné době u MP Letovice, je tento počet dostačující?  V současné době jsou v Letovicích 4 strážníci. Není sice nikde uvedeno, kolik strážníků má být na tisíc obyvatel, ale všeobecně se vychází, že na tisíc obyvatel je jeden strážník, tudíž by byl ideální stav sedm strážníků. I v počtu 4 se snažíme pokrýt co největší časový prostor a území.

 2. Kde všude může MP působit?

Městská policie působí jak v samotném městě Letovice, tak i v 13 místních částech. Mezi ně například patří Dolní Smržov, Kněževísko, Novičí, Zboněk atd.

 

3. Spolupracuje MP se složkami záchranného systému?

 Spolupráce městské policie se složkami záchranného systému je samozřejmostí, nejužší spolupráce je s Policií ČR. 

 

4. Jaká je výstroj a výzbroj MP?

Používáme dva druhy uniforem, jedna je více vycházková, druhá pracovní tzv. „ čerňáková". Tato je podstatně praktičtější, kolikrát nevíme, co nás potká a např. na černou skládku se více hodí kanady než polobotky. Na obě uniformy užíváme při řízení provozu reflexní vesty. Mezi výzbroj patří donucovací prostředky - pistole, pouta, slzotvorný prostředek, obušek, odchytové prostředky - narkotizační puška, síť, rukavice, odchytová tyč, ostatními pomůckami při práci je fotoaparát, dalekohled, přepravka na zvířata, přístroj na zjišťování alkoholu v dechu.

 

5.Zdokonalují strážníci své dovednosti, mají nějaké kurzy?

Každé tři roky musí absolvovat tzv. prolongační kury, což jsou komplexní zkoušky ze zákonů. Tyto zkoušky mají jak písemnou, tak ústní část. Dvakrát do roka máme střeleckou přípravu. V Letovicích mají všichni strážníci školení na odchyt zvířat, školení na poskytování první pomoci. Dá se říct, že každým rokem absolvujeme nějaký speciální kurz.

 

6. Co musí splňovat absolvovat uchazeč o zaměstnání u MP?

Věk 21 let, maturita, spolehlivost, bezúhonnost, fyzická zdatnost, psychická odolnost, tyto podmínky jsou ze zákona, dále je dnes samozřejmostí řidičský průkaz, zbrojní průkaz.

 

7. Jaké případy šetří MP nejčastěji?

 Mezi nejčastější případy patří doprava - hlavně parkování, přechod přes železniční přejezd na červenou,  veřejný pořádek - znečišťování veřejného prostranství, veřejné pohoršení, vyhlášky města - volně pobíhající zvířata, vylepování plakátů, majetek - krádeže. Dále zajišťujeme dopravu a bezpečnost při pořádání různých akcích jako je Festival 3+1, Běh okolo Křetínky apod.

 

8. Pořádáte preventivní akce?

Prevence je jednou z naší nejčastější prací. Pořádáme preventivní akce jako besedy v mateřských školách, ve školních družinách, ve stacionáři Agape. Preventivně působíme v dopravě, namátkově kontrolujeme řidiče na alkohol, sami nebo ve spolupráci s Policií ČR provádíme kontroly restauračních zařízení, zda osoby mladší 18 -ti let nepožívají alkohol, na zákaz kouření, s psovody policie provádíme kontroly chatových oblastí.

 

 

9. Jsou problémoví žáci naší školy?

Problémy s žáky školy se vždycky nějaké vyskytnout, ale musím říct, že oproti jiným rokům jich ubylo. Pamatuji doby, kdy jsme museli být ve škole častěji. Doufám, že jsem to teď nezakřiknul.

 

10. Na závěr, a co zajímavé případy?

Každý případ je něčím zajímavý. Rozhodně není nic jednoduchého chytat koně, hroznýše královského nebo jiné exotické zvíře. Kuriózní je i zastavení řidiče, který měl v dechu 4,55 promile alkoholu (pro některé lidi by byla tato hodnota smrtelná).  Jsou i další případy, které by stály za zmínění, nicméně ne všechny události lze zveřejnit. Jinak se můžete seznámit s prací strážníků ve zpravodaji, případně na internetové adrese Města Letovice, kde zveřejňujeme alespoň některé události.

 

Děkujeme za zajímavý rozhovor.

A.Halatová 8.D

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                  

Setkání zástupců tříd s p. uč. Bayerovou (listopad 2009)

 
naši spolužáci bohužel zkouší, co všechno vydrží parapety

  • bývalí žáci ZŠ Letovice zničili fasádu u TV (tělocvičen) -

bylo  podáno trestní oznámení a viníci byli potrestáni

  • problém s přístřeškem před hlavním vchodem do školní budovy

(nebyl nakreslen na plánu)

  • žáci 9.třídy psali SCIO testy
  • hlasovalo se, jestli by měl nebo neměl zůstat nový automat na sladkosti -

zatím je většina žáků na straně ANO, měl by zůstat!!!

  • rozpisy stolního fotbalu a ping pongu jsou rozepsány na školních stránkách
  • obědy... kuchařky dávají pořád málo jídla, přidávají málo, ...

 


Dne 6.11.2009 jelo několik holek 6. a 7. tříd do Velkých Opatovic reprezentovat naši školu ve florbalu. Cesta probíhala celkem klidně. Když jsme dojeli do základní školy ve Velkých Opatovicích, měli jsme šatnu s Lysicemi. Byl tu pořádný rachot a vyhrávala tu muzika. Hráli jsme celkem třikrát a nahráli celkem 7 gólů, ale bohužel jsme nepostoupili. Paní učitelka Havlíčková byla smutná(my taky), že jsme nevyhráli. Nakonec jsme všichni jeli domů, poražení, ale rádi, že jsme si pořádně zahráli. Není proč vzdychat,  příští rok určitě vyhrajeme!

   Nikol Halamásková, 6.A

 

  -------------------------------------------------------------------------------------

Florbal - mladší žákyně

Dne 24. listopadu 2009 se ve sportovní hale v Letovicích sešly hráčky florbalu

z různých škol. ŽŠ Letovice byla jedna z nich.

Tento zápas byl bohužel pro naši školu smutný. Řekla bych, že jsme i tak dobré,   že jsme se dostaly až tak "daleko" !!!  :-)

Určitě všechny hráčky z naší školy daly do turnaje všechny svoje síly. I přes to jsme odjely s 5.- 6. místem... (z 16 škol)

Byly to velmi zákeřné a ostré souboje!!!

 

Zuzana Prchalová, 8.A


Skalka za chladného večera

  Mým oblíbeným místem se stala malá mýtinka zvaná Skalka. Leží uprostřed polí a lesů. Nejkrásnější je večer.

  Staré jehličnany mýtinu chrání před větrem jako kamenná hradba. Malé listnaté stromy jsou rozmístěny všude v okolí a svými listy zpívají nádherné písně.

  Nedaleko je slyšet řeka, jejíž vlnky se za bílého dne třpytí jako stovky diamantů. Teď ale připomíná hlubokou černou propast.

  Je ticho, tma. Ačkoli na černém nebi září tisíce světélek, mýtinku ozařuje pouze oheň, plápolající ve velkém ohništi.

  Tři lavičky drží v zajetí jediný dostupný zdroj světla a tepla, připomínající zářivý nepravidelný kotouč.

  Vede sem jen jedna úzká cestička, lemovaná suchými kopřivami a vysokou trávou. Možná proto je tahle mýtinka tak klidná a tichá.

  Na světě je spousta krásných míst, ale Skalka, ta je nejhezčí. Obzvlášť za klidného večera.

                                                                                                           Vendula Dvořáková 8.D

 

Moje oblíbené místo

 

   Je brzy ráno. Jdeme po velké louce, která bývá na jaře plná barevných květů. Ale teď je podzim. Ani tráva se už nechlubí svojí jasně zelenou barvou a svěžestí. Žloutne, vadne.

   Po jedné straně jsou patrné známky vyspělé civilizace. Vidíme domy a silnici. Ujdeme-li však pár kroků, civilizace jako by zmizela. Výhled na ni nám zakryjí stromy obsypané velkými červenými a žlutými plody. Jablky.

   Dojdeme na konec louky. Před námi se objeví vysoká, suchá tráva a pár stromů, které stojí jako hlídači něčeho zakázaného a tajemného. Zdá se že naše cesta je u konce. Najednou zavál vítr. Spodní větve stromů se nadzvedly a my jsme uviděli cestičku. Vypadalo to, jako by nás stromy zvaly dál a my jsme uposlechli. Prošli jsme pod větvemi, ty se opět sklonily dolů a uzavřely nám výhled na louku, po které jsme přišli.

   Před námi se objevil listnatý les. Zdálo se, že jsme se ocitli v pohádce. Všude kolem nás se ozýval sborový zpěv ptáků různých druhů. Stromy se kývaly do rytmu a jejich poslední barevné listí šumělo údivem nad krásou zpěvu.

   Vešli jsme do lesa. Překročili jsme snad bludný kořen? Všude to vypadá stejně. Suché listí šustí, když na něj šlápneme, jako by se bránilo, že ho to bolí. Sem tam zahlédneme v dálce mezi stromy srnčí rodinku užívající si posledního sluníčka. To se rychlostí blesku kutálí po obloze a mraky mu uhýbají, jako by se ho bály.

   Pokračujeme dál v naší cestě. Dojdeme k pískovcové skále. Máme pocit, jako by byla z jiného světa, jiné galaxie. Patří sem vůbec? Zdá se, že ano. Právě přilétla sýkora, sedla si na ni a zvědavě nás pozorovala. Vypadá to, že zdejší zvířecí obyvatelé jsou na tuto skálu zvyklí. Podívali jsme se na ni znovu. Najednou nám připadá jako mohutný strážce kouzelného světa, v němž jsme se ocitli. Zvědavě jsme ji obešli. Na druhé straně byl potok. Malý, s průzračnou křišťálově čistou vodou. Vlnky si pohrávají s paprsky slunce, které se probojovaly mezi hustými větvemi stromů nad námi.

   Najednou se objevila prazvláštní rudá záře. Co to? To se jen stařeček, který celý den osvětluje zemi chystá ke spánku. My ho jdeme následovat, protože je večer a jsme unavení po kouzelné procházce, kterou jsme dnes zažili.                                                                                   Kateřina Krušinová 8. D

Zakletá  princezna


Na kraji lesa žil v jedné chalupě chudý dřevorubec se svým synem Honzou, kterému zemřela matka. Jednoho dne vyrazili do města prodávat výrobky ze dřeva, které vyráběli.
  Když konečně prodali své výrobky, tak náhle uslyšeli hlas královského trubače, který hlásil:,,Ten kdo vysvobodí princeznu Alžbětu, dostane půl království a princeznu za ženu!Princeznu unesla zlá čarodějnice", dodal trubač. Když to Honza uslyšel, neváhal a hned se ji vydal hledat.
  Prošel mnoho vesnic, bloudil v hlubokých lesích, až nakonec narazil na starou chatrč, kde bydlela stará, zlá a ošklivá čarodějnice.Zaklepal na dveře a vešel dovnitř.Bylo to tam samá pavučina.Byla tam zima a tma.Vešel do jednoho pokoje a uviděl čarodejnici, jak vaří jedovatý lektvar.Rychle se schoval za skříň, aby ho neviděla.Když ježibaba odcházela s lektvarem v ruce, Honza sledoval, kam jde.Šla do pokoje, kde byla uvězněna princezna.Ježibaba měla kouzelnou knihu a říkala zaříkávadlo.Když skončila, Alžběta se proměnila v myš, která byla v kleci.Honza odešel z chatrče ven.Procházel se kolem rybníku a přemýšlel, jak by Alžbětu zachránil.Náhle se z rybníku vynořil vodník.Zeptal se Honzy,nad čím přemýšlí.Honza mu všechno vysvětlil a vodník mu poradil:,,Musíš najít kouzelný prsten,abys vysvobodil princeznu."A tak se Honza vrátil do staré chatrče a začal hledat.nHledal ve všech skříních,

ve všech pokojích, až mu zbýval jeden poslední pokoj, kde byla velká truhla.Otevřel ji a v ní byl diamantový prsten.Vzal ho a pospíchal za Alžbětou.Už mu nikdo nemohl zabránit ve vysvobození.Strčil prsten do zámku klece, myš vyběhla ven a stala se z ní krásná princezna.Honzův táta byl pyšný na svého syna.Král Honzovi poděkoval a byla svatba.Žili spolu šťastně až do smrti.

                                                                                                             Monika Smetanová 7.C.

 

 

Kouzelný prsten

V jednom království žil starý král, který měl velice líbeznou dceru, princeznu Jolanku. Měli

pěkný zámek, krásnou zahradu a dobře se starali i o celé království.

Jejich panství jim záviděla jedna šeredná zlá čarodějnice Germintruda. Jednou se postavila

před zrcadlo a řekla si: „Tak Trudy, dneska jim ukážeme zač je toho loket!". A začala spřádat zlé plány.

V tu dobu šel zámecký zahradník Tomáš nabrat vodu do blízkého rybníka. Najednou strnul

úlekem. Z rybníka se vynořila malá zelená hlava, usmívající se od ucha k uchu. Byl to místní

vodník Žemlička, který se zjeval málokomu, ale jinak to byl dobrák od kosti. „Ahoj Tomáši," ozval se žabí hlas „to jsem rád, že jsem Tě našel. Ona, totiž princezna, byla unesena zlou čarodějnicí na ranní projížďce." Tomáš si uvědomil v jakém nebezpečí se ocitla Jolanka, dívka, kterou měl rád a nemohl tomu nijak zabránit. „A kde ji vězní?" zeptal se. Tomaše ale vůbec nepřekvapilo, když dozvěděl, že je na „strašidelném hradě", a hned se vidal na cestu.

Když vyšplhal až na vršek a dostal se dovnitř, obešel zvláštní sochu a ocitl se v kruhové místnosti se spoustou dveří. Potom bezradně zakřičel: „Jolanóóó!", ale ozvala se jenom ozvěna. A pak se ozvalo vzdálené volání. Tomáš vtrhl do prvních dveří, kde se mu Jolanka se slzami v očích vrhla kolem krku.

Ve chvíli, kdy se vrátili na zámek, spatřili ještě jinou, ale úplně stejnou Jolanku. V tom ale

kde se vzal, tu se vzal, objevil se z čista jasna vodník Žemlička. Chňapl po nepravé Jolance a strhl jí prsten z ruky. Rázem se změnila v čarodějnici, která se vrhla na vodníka. Jenže uklouzla v jedné z louží, které tam Žemlička zanechal a zahambená čarodějnice odletěla.

Potom se Jolanka s Tomášem vzali a po svatbě zničili ten kouzelný prsten. A pokud Vás

zajímá, co potom dělal Žemlička, tak učil jejich děti plavat.

Andrea Halasová 7.C.

 

Kouzelný prsten

                                        

    Za sedmero řekami a za sedmero horami bylo jedno království. V něm žil král s královnou a se svou dcerou.

    Jejich dcera, princezna Monika už byla zralá na vdávání a král Jindřich IV. se svou manžel    

kou Jindřiškou I. ji chtěli provdat za nějakého bohatého knížete nebo hraběte. Jeden se našel

a dokonce se líbil i princezně. Jmenoval se Vilém Dobyvatel. Svatební den se blížil a princezna se večer šla projít do královské zahrady k jezírku. Dívala se do jezírka a najednou se z něj vynořil vodník. Chtěl ji stáhnout do jezera, ale hrabě Vilém slyšel výkřik a zabránil mu v tom.

    Druhý den když měla být svatba, tak někdo unesl princeznu. Zjistilo se, že to byl ten vodník, co ji chtěl stáhnout do jezírka. Král Jindřich IV. se svou manželkou vyhlásili: „Kdo najde a vysvobodí naši princeznu Moniku, dostane půl království a princeznu za ženu." Hrabě se ji vydal hledat jako první. Šel přes hory, řeky, louky, lesy až k jezerní plošině Vodňanské a k jezeru Viliemskému, kde sídlil vodník Viliem. Než dorazil k jezeru, tak potkal rusalku Vševědku. Ta mu řekla, že vodník princeznu neunesl, ale unesla ji zlá čarodějnice, která bydlí v hlubokém a velmi temném lese ve skále. Jak zmizela tak ještě uslyšel radu: „Běž      k mořské panně, která bydlí kousek od čarodějnice. Dá ti kouzelný prsten, kterým když jednou otočíš, splní ti tři přání, avšak jen z pravé lásky!" Hrabě poděkoval a utíkal k panně.

Ta mu dala kouzelný prsten, jak říkala rusalka. Když přišel ke skále ozval se hromový hlas čarodějnice. „Co tu chceš a kdo seš!" řekla. „Jsem hrabě Vilém Dobyvatel a přišel jsem si pro princeznu." odpověděl. „Tak to zkus!" řekla. Hrabě otočil prstenem, ale nic se nestalo.

Začal utíkat jako splašený zajíc a když běžel kolem jezerní plošiny, hodil prsten do nejhlubšího jezera.

    Tam však vodník Viliem se svými vodnickými kamarády hráli karty. Prsten jim spadl na stůl a jako první ho chytl Viliem. Přemýšlel, kde se tu ten prsten vzal, a pak ho trklo, že to může být ten kouzelný prsten, o kterém rusalka mluvila. Vodníka napadlo,že by mohl zkusit

štěstí on. Ale udělal to jinak. Čarodějnice totiž měla ve skále studnu, tak se rozhodl, že ji navštíví. Vylezl ze studny a šel najít princeznu. Když ji našel, tak se ho zprvu bála, ale až jí řekl, že ji vysvobodí a dovede domů, souhlasila. Přál si, aby se z ní stala pentlička, a protože do ní byl hrozně zamilován, stalo se. Pak si ji připevnil do svých zelených vlasů. Byla červená, takže mu ladila k obleku. Potom šel pozdravit čarodějnici. Dal jí 3 pytlíčky sušených řas a 2 štiky. Ona mu zato dala 1 pytlíček sušených bylinek na čaj, 1 pytlíček hub a 1 pytlíček různých bobulek na polévku, 1 pár zelených bot a mentolové bonbónů,které koupila na sletu čarodějnic, a které mu hodně chutnají. Pak odešel. Než čarodějnice zjistila, že jí někam zatoulala princezna, byl už v jezírku v královské zahradě. Tam pomocí prstenu přeměnil princeznu zpátky. Když se ho ptala, jak to že se hraběti nepodařilo ji pomocí prstenu vysvobodit, řekl: „Princezno, prsten kouzlil jen z pravé lásky a hrabě si vás chtěl vzít jen proto, aby se stal králem." V tu chvíli princezna pochopila to, co se jí vodník Viliem snažil říct celou cestu. Že ji miluje. Princezna vtrhla do zámku a všechno řekla králi a královně. Ti nechali hraběte Viléma Dobyvatele vykázat z království.

    Druhý den byla svatba. Budoucí královna, princezna Monika si brala budoucího krále, vodníka Viliema, který jí dal za svatební dar kouzelný prsten, ale ten už kouzelný nebyl.

Když se princezna zeptala Viliema, proč ji chtěl stáhnout do jezírka odpověděl: „Chtěl jsem tě ochránit před hrabětem." Nic víc neřekl. A to je konec této pohádky.
Denisa Daňková

O princezně Brigitě

  V jednom vzdáleném království žil moudrý král se svou jedinou dcerou Brigitou.
  Měli krásnou velkou zámeckou zahradu,ve které rostlo mnoho krásných druhů květin.V ní se princezna velice ráda procházela,protože měla ráda zpěv ptáků a vůni květin.I když měla zakázáno se vzdalovat od zámku,nedalo jí to a rozhodla se,že půjde.
  Šla po úzké cestičce podél potoka který ji zavedl až k nedalekému rybníku.Uslyšela nějaké zvuky a přistoupila blíže.V tom spatřila jak na břehu rybníka sedí vodník a hraje na housle.Brigita se polekala,protože si vzpomněla na maminčiné vyprávění o vodníkovy,který unesl spoustu dívek.
  V tom si ji všiml vodník a začal ji k sobě lákat.Princezna moc dobře věděla,že je to past.Neváhala už ani chvíli a utíkala pryč kolem lesa ,jenomže zakopla o vystouplé kořeny stromu a upadla.Vodník by ji skoro měl,kdyby kolem náhodou neletěla čarodějnice Berta,která tomu zabránila.Pomohla princezně na nohy a letěla s ní k zámku.Tam ji před vodníkem varovala a dala jí svůj kouzelný prsten,který měl princeznu Brigitu před vším zlým ochránit.Brigita čarodějnici Bertě poděkovala a utíkala rychle domů,kde na ni už netrpělivě čekal tatínek.
  A od té doby se Brigita k rybníku už nikdy nevydala.

Romana Všianská, 7.A

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 Kdo je pro mě osobností?

Alexandre Dumas(* 1 802   -  + 1 870)

Alexandre Dumas byl nejvýznamnějším francouzským prozaikem a dramatikem v období romantismu (30.léta 19.stol.). Byl to nejproduktivnější autor této doby, protože napsal na tři sta svazků a to dramata, komedie, paměti a romány. Jeho díla byla velmi oblíbená a v dnešní době bývají zpracována v mnoha filmových verzích.

   Alexandre Dumas nebylo jeho vlastním jménem. Ve skutečnosti se jmenoval Dumas Davy de la Pailleterie. Tento velikán byl synem generála. Jeho zaměstnáním  bylo opisování knih. Díky této práci si získal vztah k psaní a začal psát dramata. Jeho díla byla hlavně dějová a často se v nich vyskytovaly různé souboje. Čtenář bývá do děje vtažen tak, že se nemůže od knihy odpoutat, protože se v ní stále děje něco nového a napínavého. Za vzor tohoto spisovatele byl např. Shakespeare, Schiller nebo i W. Scott.

   Mezi jeho nejznámější díla patří samozřejmě historický román ze 17.stol. Tři mušketýři. Dalším jeho dílem je např. Hrabě Monte Christo, Robin Hood, Královna Margot, Královnin náhrdelník nebo Černý tulipán.   

  Tohoto spisovatele zná snad každý. Mě určitě velmi zaujal. Ani ne tak jeho život, ale spíše díla, která psal. Napsal opravdu poutavé příběhy, které mě zavedli do minulosti.

Při letošní rodinné dovolené jsme navštívili zámek Kynžvart. Součástí expozice zámku byl i stůl A. Dumase, na kterém napsal své nejznámější dílo Tři mušketýři. Toto dílo patří mezi mé nejoblíbenější. Líbí se mi na něm to, že se místo tanků a děl bojuje meči a dýkami a že se v něm muži dvoří ženám.

  V dílech A. Dumase nechybí ani vtipné úryvky, které čtenáře zaujmou a pobaví. Myslím, že   k jeho dílům se budou čtenáři vracet ještě hodně dlouho.        Katka Krušinová, 8.D                                                                                          


Vánoční vtipy

 Koupil jsem snoubence pod stromeček briliantový prsten"
„To jsi jí nemohl koupit něco levnějšího, třeba televizor?"
„A ty už jsi viděl falešný televizor?"


O Vánocích říká maminka Pepíčkovi: "Pepíčku, zapal vánoční stromeček."
Za chvíli přijde Pepíček a říká: "a svíčky taky?"

 

Byly Vánoce a soudce byl v příjemné náladě.
Zeptal se předvedeného muže:
"Za co jste tady?"
"Za předčasné vánoční nákupy."
"To přece není žádný přestupek. Jak brzy jste nakupoval?"
"Dvě hodiny před začátkem otvírací doby."

 

Do myslivny zavítá v noci Santa Claus, veliký ranec dárků na zádech. Myslivec vyskočí z postele, popadne flintu a namíří ji na nebohého Santu. Pak se dá do hlasitého lamentování:
„Takového drzého pytláka jsem ještě neviděl! Klidně si přijít i s úlovkem přímo do hájovny, a ještě uprostřed noci!"

O štědrém dnu volá Franta svému kámošovi: "Hele, nemáš dneska na půl dne čas?" Kamarád se diví: ,,Zrovna dnes, a proč?" „No já jen že mám doma postavený betlémek a chybí mi tam osel....."

 

"U nás doma je pod stromečkem jedna a tatáž věc, ale každý, fakt každý Vánoce," chlubí se spolužákům Vašek.
"Co, prosím tě?"
"Stojan."

 

"Pane šéf, můžete mi dát zítra volno?" ptá se v práci pan Urbánek. "Manželka chce, abych jí pomohl s vánočním úklidem."
"Z takového důvodu vám přece nebudu dávat volno!" rezolutně to odmítne ředitel.
"Děkuji," oddechne si zaměstnanec. "Věděl jsem, že je na vás spolehnutí."

 

Učitel se ptá žáků, čím by chtěli být, až budou velcí. Většina dětí pohotově odpoví, že

hercem, zpěvákem, hasičem, ...

Jen Honzík se zamyslí a povídá : „Já bych chtěl být Ježíškem."

„Kvůli tomu, že rozdává dárky?"

„Ne, protože pracuje jen jednou za rok!"

 

Kateřina Krušinová 8.D.

Aktuality

 
webdesign: frogDesign.cz © 2008 code & programming: © 2008