Žáci se specifickými potřebami

Protože naše škola není výběrovou školou, nýbrž vzdělává žáky v celém rozsahu nadání, patří strategie a realizace vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (dále jen SVP) k neopomenutelným součástem našeho vzdělávacího programu. Jeho součástí jsou všichni pedagogičtí pracovníci školy s nadefinovanými úkoly, vnitřní informační systém a pravidla spolupráce jak se zákonnými zástupci žáků, tak dalšími organizacemi (poradenská zařízení, státní orgány a orgány péče o dítě).Vnitřní informační systém školy tvoří páteř vzdělávání žáků se SVP pro všechny typy specifických vzdělávacích potřeb.Tento vnitřní informační systém se uskutečňuje v následujících rovinách:

  • evidence žáků „Bakaláři" - všichni pedagogičtí pracovníci mají přístup k informacím o jednotlivých žácích (dle funkcí na různé úrovni) tak, aby ve své pedagogické činnosti uskutečňovali příslušná opatření
  • jednání týdenních provozních porad, na kterých jsou podávány aktuální informace ohledně jednotlivých žáků
  • jednání pedagogických rad, při kterých třídní učitelé předkládají hodnocení vzdělávání žáků se ŠVP
  • jednání výchovných komisí ohledně řešení chování konkrétních žáků (zpravidla výchovný poradce, metodik prevence, zainteresovaní pedagogové)

Rozdělení způsobu péče dle typu specifických vzdělávacích potřeb

Žáci se somatickými problémy

  • identifikace problému - oslovení a případná další komunikace se zákonnými zástupci
    stanovení podmínek průběhu vzdělávání (např. uvolnění z předmětu a pod.)
  • zajištění informovanosti a respektování stanovených omezení

Žáci se specifickými poruchami učení

  • Včasné upozornění na možnost poruchy, vyšetření školním speciálním pedagogem, vyšetření PPP
  • Stanovení postupných cílů a prostředků nápravy
  • Činnost speciálního pedagoga individuální či skupinovou formou
  • Individuální přístup k žákovi v kmenové třídě
  • Hodnocení účinnosti přijatých opatření
  • Žáci s poruchami chování
  • Identifikace problému poruchy chování žáka
  • Kontakt se zákonnými zástupci, sestavení konkrétních kroků k nápravě
  • Případná spolupráce s orgány péče o dítě, poradenskými zařízeními, Policií ČR
  • Vyhodnocení výsledků jednotlivých opatření

 Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním a žáků s hraničním nadáním

  • Identifikace problému žáka, případné vyšetření v PPP
  • Stanovení konkrétních cílů a postupných kroků k eliminaci problémů
  • Individuální přístup k žákovi v kmenové třídě
  • Hodnocení účinnosti přijatých opatření

Vzdělávání mimořádně nadaných žáků
Škola vytváří prostor těmto žákům pro rozvoj těmito způsoby:

  • Širším začleněním samostatné práce a individuálního přístupu v běžných vyučovacích
  • jednotkách, ve kterých je žákům umožněno individuální tempo práce, různé stupně aplikace učiva a tvorba samostatných projektů
  • Začleňováním těchto žáků na přípravu do školních a vyšších kol soutěží - škola obsazuje všechny základní soutěže
  • Nabídkou nepovinných předmětů a kroužků

Aktuality

 
webdesign: frogDesign.cz © 2008 code & programming: © 2008