číslo 49

Přátelé, kamarádi,
jistě jste teď velmi překvapeni, že jsme stihli dát dohromady další číslo školního časopisu ještě do Vánoc. Ano, redaktoři zapracovali, pracovali na plné obrátky a výsledek se dostavil. Doufáme opět, že se vám nové číslo bude líbit a že si v něm najdete to své. Určitě si přečtěte Vánoční příběh, ten se vám bude líbit. Ale nezapomeňte ani na další čtení - třeba zajímavý rozhovor, reportáže z akcí, ankety, kouzelníkovy triky nebo třeba ukázky z vlastní tvorby. No prostě přečtěte si časopis od první až po poslední stránku. A třeba nám i napište, co se vám líbilo nejvíce.
Přejeme vám všem příjemné vánoční svátky, plné radosti, pohody a odpočinku.
Přejeme vám veselého Silvestra a v novém roce mnoho štěstí, zdraví a lásky /nic originálnějšího nás nenapadá a stejně je to to nejdůležitější!!/.

OBSAH


Vánoční příběh str. 1 - 3
Vánoce str. 4 - 9
Rozhovor str. 9 - 12
Šachy str. 12
Dějepisná olympiáda str. 13 - 14
Zprávy ze školy str. 15 - 22
Z vlastní tvorby str. 23 - 26
Čtenářské okénko str. 27
Vtipy str. 28


 Vánoční příběh

„Zero? A co jsou to vlastně ty Vánoce..?" zeptalo se sněhově bílé koťátko.
„Vánoce? Chmm..Jak bych ti to vysvětlila?" přemýšlela fenka.
„Vánoce jsou,Vločko, nejoblíbenější svátky v roce. Děti se těší na prázdniny a o Štědrém dni hlavně na dárky. A dospěláci? Ti předvánoční období zrovna moc nemilují, asi proto, že jsou v ještě větším stresu než za celý rok. Sehnat stromeček, kapra ,.. a všechny ty věci, bez kterých by Vánoce snad ani nebyly Vánoci, to dá spoustu práce. Ale nejhorší je shánění dárků pro jejich „malá zlatíčka" a ostatní členy rodiny. Ale nakonec si Vánoce taky užívají, hlavně jsou rádi, že se aspoň jednou sejdou dohromady všichni jejich příbuzní a mohou oslavit ty krásné svátky jako rodina." řekla Zero.
„Jůů, rodina, to zní žůžo," zasmála se Vločka, „a to je co vlastně, ta rodina?" zeptala se.
„Rodina je.." Zero nevěděla, co říct.. Už dlouho sama nepoznala, co je to mít pořádnou rodinu. „Rodina je taková smečka lidí, co spolu žijí a mají se rádi, víš? Něco jako ty a já. Taky jsme rodina. Sice ne velká, ale taky se máme rády a bydlíme spolu." Zero se s povzdechem zadívala na Vločku, která už ji stejně neposlouchala, a radostně zpod stříšky jejich domova chytala sněhové vločky. Tedy, „domov".. Spíš krmelec uprostřed lesa, kde se obě potkaly. Zero Vločku zachránila před rozzuřeným divočákem a od té doby žily spolu.
„Koukej na to! Miluju sníh! A ta bílá peříčka, co padají, se jmenují stejně jako já!." zapištěla Vločka a se smíchem vyběhla ven. Zero se rozesmála a rozeběhla se za ní. Pak se ale zastavila.
„Vidíš to taky?" zeptala se zaraženě. Na lesní cestě, která byla kousek od nich, stálo cosi zlatého.
„V-vidím" zakoktalo koťátko. „Jů, není to zlaté prasátko? Určitě je, to přece poznám!
A vypadá, jako by chtělo, abychom šli za ním, to taky poznám!" vypísklo a vyřítilo se vpřed, směr prasátko.
Zero už nestihla Vločku zastavit, tak jen běžela za ní a myslela si, že se už určitě zbláznila a že se jí to zdá.
Po asi deseti minutách běhu se zastavily na zasněžené loučce. A prasátko nikde.
„Kam zmizelo?" divila se Vločka.
„Netuším, ale.." Zero nastražila své smysly. Zdálo se jí, že něco slyší. Lidské kroky. „..ale myslím, že bychom se měly co nejdřív vrátit domů" řekla a začala strkat kotě zpět do hlubin lesa.
Ale nestihly se schovat před rodinkou s rozesmátými dětmi, které zrovna vběhly na mýtinku. Děti si jich hned všimly.
„Mami, tati, vidíte to slaďoučké bílé koťátko?" vykřikla holčička a utíkala za Zero a Vločkou.
„A ono tu má i kamarádku, koukej! Jak se jmenuješ, pejsku?" za holčičkou přiběhl zjevně její bráška a beze stopy strachu začal Zero drbat za ušima. Zero se to líbilo, už dlouho ji nikdo takhle dobře nepodrbal. Vločka jen nedůvěřivě zkoumala holčičku svýma modrýma očima a čekala, jestli ji ta rozesmátá věc sní.
A potom přišli maminka a tatínek, nebo jak by řekla Zero, vůdci smečky. Děti se hned rozeběhly k nim a začaly rodiče přemlouvat, aby si mohly vzít Zero a Vločku domů.
„Mamíí, já se o to koťátko budu starat, slibuju! A podívej se, jak je roztomilé, no tak, přece ho nenecháme tady v lese! A toho pejska taky ne, jsou to kamarádi, a kamarádi musí být přece spolu." Takové a další podobné sliby nakonec zabraly a maminka souhlasila s tím, že si zvířátka vezmou. Větší oříšek byl ale tatínek. No jo, tatínci jsou vždycky přísnější.
Mezitím to Vločka zvědavě sledovala, zatímco Zero plánovala, jak co nejrychleji čapnout Vločku a co nejnápadněji utéct někam pryč.
A pak padlo tatínkovo rozhodnutí.
„Dobře, že jsou ty Vánoce, můžete si je vzít. Berte to jako vánoční dárek. Ale všechno, co jste mi tu slíbily, dodržíte, a ne, že se o ně nebudete starat!" pohrozil ještě, ale už se usmíval.
Děti začaly nadšeně poskakovat a děkovat mamince a tatínkovi.
Vločka se rozzářenýma očima podívala na Zero, která by samou radostí nejradši začala štěkat, a zeptala se:
„A když si nás teda vezmou k sobě domů, budeme součástí jejich té.. no, toho slova na r..?". Zero se usmála, zadívala se na rodiče a na ty malé človíčky, v duchu děkovala pomyslnému zlatému prasátku, a řekla „Rodina, Vločko. Ano, ode dneška jsme my a oni jedna velká šťastná rodina".
Petra Hušnerová, 9.A


Vánoční nábřeží v Letovicích

Před začátkem adventu se letovické nábřeží na Masarykově náměstí obléklo do vánoční nálady. Vyrostlo tam patnáct vánočních stromečků, které jsou opět dílem dětí ze školní družiny na ZŠ a všech letovických mateřských škol. Každé oddělení ŠD a MŠ má svůj stromeček, na který si děti pod vedením svých vychovatelek a učitelek vyrobily krásné ozdoby z rozmanitých materiálů, tak, aby odolaly nástrahám zimního počasí. Projekt navazuje na jarní výzdobu náměstí. Poděkování náleží nejen dětem a jejich učitelkám, ale také panu starostovi Vladimíru Stejskalovi, který umožnil celý projekt realizovat, panu Luďku Elblovi za zajištění stromků a firmě Teluria za darování nádob na stromky.
Stanislava Brablecová


A vědí to vůbec lidé?
Zvířecí sněm o Vánočních svátcích

z knihy Vánoční příběhy pro potěchu duše , vydal(o): Portál
Kdysi dávno svolala zvířata sněm. Liška se zeptala veverky: "Co pro tebe znamenají Vánoce?"

Veverka odpověděla: "Pro mne Vánoce znamenají krásný stromeček ozdobený spoustou svíček a cukrovím, které mám tak ráda."

Liška se připojila se svou představou: "Pro mne samozřejmě nesmí chybět voňavá pečená husička. Bez pečínky by to opravdové Vánoce nebyly. "Do řeči se jim vložil medvěd: "Vánočka! O Vánocích musím mít obrovskou sladkou vánočku!"

Slyšet se dala také straka: "Podle mne jsou o Vánocích nejdůležitější krásné a zářící šperky. O Vánocích se má všechno jen třpytit. "Pozadu nechtěl zůstat ani vůl: "Vánoce dělá Vánocemi teprve šampaňské. Já bych ho vypil klidně dvě lahve!"

A osel, který to už nevydržel, se rychle zmocnil slova: "Vole, zbláznil ses? Vždyť na Vánocích je nejdůležitější Ježíšek. Copak jsi na to zapomněl?" Vůl se zastyděl, sklopil velkou hlavu a zabučel:
"A vědí to vůbec lidé?"



Co je to Advent?
Advent je období radostného očekávání a těšení - věřící očekávají a těší se na příchod Spasitele (Ježíše Krista). Kdo si v těchto dnech přivstane a kolem šesté hodiny je v kostele, uslyší takzvané roráty, písně, které se zpívají na jitřních mších.
Advent trvá čtyři týdny, začíná 1. neděli adventní, tedy neděli mezi 27. listopadem a 3. prosincem. Konec adventu pak představuje západ slunce Štědrého večera a končí tedy dnem Narození Páně (25.12.). Každou adventní neděli se zapaluje svíčka na adventním věnci, děti dostávají adventní kalendáře a otevírají každý den jedno čokoládové okénko. První svíčka představuje Mír, druhá Víru, třetí Lásku a čtvrtá Naději.
Elisová Elizabeth, 6.A

 Kdy začínají?
Vánoční čas startuje nedělí, která je nejbližší 30. listopadu. Tehdy začíná advent, který trvá čtyři týdny. Na stůl se dává adventní věnec se čtyřmi svíčkami a každou neděli se jedna zapálí.
Vánoční stromek - Poprvé se ozdobené stromky objevily v Německu v 16. století. U nás se zdobí od počátku 19. století. Stromek se stavěl na stůl nebo věšel ke stropu. Musel být odstrojen den po Třech králích, jinak by dům stihlo neštěstí. Dřevo se rozřezalo a uvařilo se na něm něco dobrého.
Dárky - Dárky se poprvé objevily v 16. století. Do té doby se dávaly až na Nový rok. Většinou se darovala jablka, ořechy a sladkosti.
Půst - Dříve se lidé postili od večera předcházejícího Štědrému dni a půst trval až do první hvězdy na obloze.
Koleda - Toto slovo vzniklo z latinského kalendao - což označovalo každý první den v měsíci. Potom se tímto slovem nazývaly dary, které si lidé dávali. Nebo také znamenalo chodit na koledu.

Vánoční kouzla - O Štědrém dni nezametejte, nemalujte, nešijte, nevynášejte popel, nic si nepůjčujte, neobchodujte, nekýchejte - to vše může přivolat neštěstí.
Vykoupejte se v potoce - přinese vám to zdraví.
Večer před Štědrým dnem si dejte pod polštář ořech. Po probuzení ho rozlouskněte a ještě v posteli snězte - po celý rok vás nenavštíví blechy, štěnice a jiní nepřátelé postelí.
Rozkrojte jablko - hvězda znamená zdraví.
Pouštějte skořápky ořechů se svíčkou. Jejich plavba předznamenává životní dráhu toho, kdo je vyslal. Když vydrží dlouho svítit, čeká majitele život dlouhý a šťastný. Jestliže se lodička pustí na volnou vodu, dotyčný se vydá na cesty, drží-li se při břehu, zůstane doma.
Jak si políčit na štěstí - U stolu by měl sedět sudý počet lidí. Nohy stolu sepněte řetězem -rodinná soudržnost, když přidáte ještě provazy - odpudí to zloděje.
Pod bělostný ubrus dejte semena všech plodin, které chcete příští rok pěstovat.
Pokrmů na stole má být devatero - je to číslo, které vyvolává zázraky.
Vánoční kouzla pro nezadané - Třesu,třesu bez, ozvi se mi pes, kde můj milý dnes - dívka zatřese bezem, recituje básničku a čeká, odkud se ozve pes. Tím směrem má hledat svého milého.
Házení střevícem - střevíc se hodí přes hlavu, pokud špička míří ze dveří ven, bude do roka svatba.
Vánoční výzdoba - K Vánocům patří také vyzdobování domů. Zde máte typ na vánoční ozdobu:

Zvonečky

Pomůcky:
vodní sklo nebo lepidlo Herkules, zvoneček
z polystyrénu, provázek (bavlnka), špendlíky, igelitový sáček
Postup práce:
Zvoneček dáme do igelitového pytlíku a vespod uvážeme.
Začneme zvoneček omotávat provázkem za pomoci špendlíků. Motáme a motáme.
Omotaný zvoneček namočíme do vodního skla nebo přetřeme lepidlem Herkules a necháme uschnout.
Po zaschnutí vytáhneme kleštičkami špendlíky. No a je hotovo. Zvoneček vyndáme tak, že ho vytáhneme za uvázaný sáček.


Simona Různarová a Karolína Sičová 6.D
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Kouzla, triky, magie

Nastává nám období Vánoc, sněhu, zimy a ledu, proto se naučíme ledové kouzlo.
Efekt: Kouzelník vezme láhev s vodou a hrníček. Do hrníčku nalije trošku vody a foukne do hrníčku, řekne kouzelné zaklínadlo a z vody je led.
Pomůcky: Hrníček, láhev s vodou, houbičku na umývání nádobí, kostku ledu a nůžky
Trik: Houbičku vystřihneme do o kousek větší velikosti než je dno hrníčku. Vložíme houbičku do hrníčku a na houbičku dáme kostku ledu. Teď můžeme začít kouzlit. Vodu nalijeme do hrníčku a voda se vsákne do houbičky.
Nyní stačí říct zaklínadlo a obrátit hrníček, ze kterého vypadne kostka ledu a voda nevyteče.
Pokud se o kouzlení chcete více zajímat, můžete mě požádat o další informace o kouzlení. Kouzelnou zábavu vám přeje Lukáš Mistr 7.C


Vánoční dortíky
Na 15 kusů je zapotřebí:

100g mouky
2 vejce
100g másla nebo margarínu
100g cukru
papírové formičky na pečení
2 plechy s formičkami na dortíky
lentilky nebo jiné malé bonbony na ozdobu

na polevu:
75g margarínu nebo rozměklého másla
175g prosetého moučkového cukru
2 čajové lžičky citrónové šťávy nebo několik kapek vanilkového aroma

trouba rozehřátá na 190 °C

 1.Rozbij vejce do hrnečku. 2.Dobře vše vařečkou 3.Do každé formičky na
Do velké mísy prosej. promíchej.Míchej, dokud dortík dej papírovou
mouku a přidej k ní máslo, nevznikne hladká krémová formičku na pečení.
cukr,a vejce. hmota. Každou formičku naplň
do poloviny hladkou směsí.

4.Peč dortíky asi 20 minut. 5.Máslo nebo margarín 6.K máslu vmíchej
Po upečení vyndej plech na polevu dej do misky moučkový cukr.
z trouby.dortíky nech a vidličkou je tři,dokud Vmíchávej cukr postupně.
vychladnout na kovové nezíská krémovitou
mřížce. konzistenci.

7.Přimíchej do polevy 8.Povrch každého dortíku
citrónovou šťávu nebo pokryj polevou a ozdob
vanilkové aroma.Pokud lentilkami nebo jinými
je poleva příliš tuhá, přidej cukrovými ozdobami.
více citrónové šťávy nebo
vanilkového aroma.
Přeji dobrou chuť .....
Julie Vitoulová 7.A.


Sněhové myšky přejí veselé Vánoce

Sněhové pečivo se peče nebo spíš suší nejlépe dvě hodiny za velmi nízké teploty, takže si nechte dostatek volného času.
Podle následujícího receptu vytvoříte asi šestnáct myšek.

Potřebujeme
4 bílky (pokojové teploty)
225 g pískového cukru
plech na pečení
papír na pečení
zdobicí sáček
špachtli
stříbrné cukrové kuličky (cukrářské zdobení)
černé (tmavé) cukrové kuličky (případně zrnka celého pepře)
půlky mandlí
šídlo
zlatý provázek

Nejprve vyšleháme sníh
Bílky dáme do velké mísy a vyšleháme tuhý sníh. Za stálého šlehání po lžících přidáváme cukr.
Pak tvoříme a pečeme
Plech vyložíme papírem na pečení a troubu vyhřejeme na stupeň 1/2 (100°C). Sníh lžící přendáme do zdobicího sáčku a na pečicí papír vymačkáme klínovité tvary.
Klínky špachtlí uhladíme do tvaru myšiček. Trochu sněhu si necháme na krok 4.
Hlavičku vytvoříme tak, že použijeme stříbrnou kuličku na čumáček, rozpůlené mandle na ouška a černé kuličky na očka. (Lze použít i zrnka pepře, ty však nelze jíst.)
Pečeme v troubě asi dvě hodiny do lehounkého zezlátnutí. Necháme vychladnout a pak šídlem uděláme dírku na ocásek. Neupečeným sněhem přilepíme kousek zlatého provázku jako ocásek.

Adéla Forgáčová, 7.A
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Vánoční anketa u sedmáků
Která vánoční pohádka je podle tebe nejlepší?
9x - Mrazík
2x - Tři oříšky pro Popelku a Anděl páně
1x - všechny, žádná, Kouzla králů,Greanch
Co máte k večeři na Vánoce?
16x - kapr
4x - salát
3x - kapr se salátem
2x - ryba
2x - řízky
1x - rybí polévka a řízek a kaviáry
Jaký dárek si přeješ nejvíce?
2x - počítač
1x - vlajku Barcelony, lyže, lyžáky, sukňu, kolo, florbalku, tablet, netbook, mobil, oblečení, auto a freaky body illusions
Dodržujete vánoční tradice ( pokud ano, napiš jakou)?
7x ne
6x - ano vánoční stromeček
2x - ano dárky nám nosí Ježíšek
2x - ano zpíváme koledy
2x - ano adventní věnec
1x - ano posloucháme koledy, večeře, házení olovem, rozkrajujeme jablko
Kristýna Striová a Kristýna Millerová 8. B
------------------------------------------------------------------------------------------------
Ahoj,
Přišla zima, mnozí z nás přemýšlíme, co si vzít na sebe,
abychom nezmrzli. A zároveň byli in. Ve všech obchodech je oblečení až až, ale teď, co si vybrat? Koupíte-li si šedý kabát, doplňte ho růžovou čepkou a klukům vypadnou oči z důlků.Nebo pro ty sportovnější typy , kostkovanou bundu v barvách fialově šedé nebo růžovobílou, černobílou, to záleží jen na vás. Přes zimu se nosí tmavé barvy kalhot a sukní. K sukním se hodí vysoké kozačky s kožešinou. Ke kalhotám kotníková obuv. Nahradit vysoké kozačky můžete lehce stylovými návleky. Návleky by měly ladit s čepicí nebo šálou a kabelkou. Letošní zimu frčí beranice, čepice s bambulkou a různé jiné doplňky. Až napadne sníh a půjdete na pořádnou koulovačku , vezměte si bundu nebo vestu, chlupaté klapky na uši a otočí se za vámi i sněhulák. A co klučičí móda? V té je to mnohem lehčí , hodí na sebe jednoduché tričko, kalhoty, mikinu, oteplenou vestu a nic víc neřeší. Oblečení už bychom měly, jen aby už nám napadl sníh.
Karolína Dušilová, 7.C


Rozhovor s paní učitelkou Pléhovou

Jak zvládáte učení dětí z vaší třídy?
Vyučovací proces je partnerství mezi žáky a učitelem. Pokud jsou žáci aktivní, spolupracují a učební látce rozumí, potom se to určitě projeví ve známce. Žáky tak škola baví a chodí do ní rádi. Učitel je potom také spokojen a ze své práce má radost.
Od svých žáků vyžaduji:
* ohleduplnost k sobě i k ostatním žákům
* udržovat čistotu a pořádek ve třídě
* udržovat pořádek na lavici
* pravidelnou domácí přípravu
* umět samostatně pracovat a v rámci svých možností si vyhledávat informace
Práce v naší třídě je specifická v tom, že současně v jedné vyučovací hodině pracuje více ročníků pohromadě. Proto, když pracuji s jedním ročníkem, žáci ostatních ročníků pracují samostatně. To u nich vyžaduje určitou dávku soustředěnosti, aby se nenechali ostatními ročníky rušit. V naukových předmětech dostanou žáci zpracovaný text, který si opíší do sešitu a zároveň otázky, na které musí odpovědět. Tím získám kontrolu, jestli textu porozuměli a umí s ním pracovat. Pokud odpovědi nejsou správné, učební látku probereme znovu podrobněji. Pokud se na to tzv. „vykašlali", práci si zopakují třeba 3x za domácí úkol.
V českém jazyce a v matematice si musí provést zpětnou kontrolu sami. Zadaný text si opraví, chyby v textu podtrhnou zeleně. Já opravuji červeně. Protože jsme třída s více ročníky, od svých žáků vyžaduji zodpovědnost.
Takže se svými partnery ve třídě jsem spokojena a z naší společné práce mám radost. Myslím si, že práci v rámci individuálních možností žáků zvládáme dobře.
2. Je to těžké?
Odpověď „není" by asi nebyla tou správnou. Tato práce mi přinesla nejenom radost, ale i mnoho zkušeností. Vlastně se po celý život učíme. A není to jenom o knihách. Je to mnoho životních zkušeností, které nás mění a v určitém slova smyslu posouvají dopředu. Byly situace, kdy jsem své žáky upřímně obdivovala. Byly situace, kdy i moji žáci mne posunuli o kus dál.
Například jsme vytvořili několik divadelních představení společně se studenty středních a vysokých škol, společně s klienty stacionářů. Děti přišly a zcela bezprostředně komunikovaly se svými partnery jako rovný s rovným. Nestyděly se ani před diváky v sále. A to mnohdy byly situace, kdy studenti si k obrazu svému měnili texty a naši žáci na ně museli zareagovat. Někteří hráli, zpívali a tancovali na takové úrovni, že i diváci nepostřehli, že jsou to děti tzv. bývalé zvláštní školy nebo klienti stacionáře. To stejné platí i pro vystupování s pěveckými sbory, kdy žáci museli zvládat obtížné nástupy, reagovat na dirigenta i orchestr.
Pravidelně také naše bývalá zvláštní škola pořádala lyžařské výcvikové kurzy. Protože nás na škole bylo málo, zúčastňovali se žáci od 7. do 9. ročníku. Dívka z mé třídy, která byla vždy velký samotář, v tělocviku neudělala kotoul, měla problém uběhnout šedesát metrů, nikdy v minulosti nestála na lyžích, překonala na horách sama sebe. První rok se sotva naučila chodit po rovině, druhý rok již sjela svah a třetím rokem sjela nejprudší sjezdovku v areálu. Samozřejmě velkým obloukem, s přestávkami, ale bez pádu. (Přiznávám, že tehdy jsem více obdivovala svého kolegu, který měl odvahu ji z toho kopce pustit). A to nemluvím o zapojení do soutěží a her. Po návratu do třídy jí to hodně zvedlo sebevědomí.
Naše práce je sice někdy obtížná, protože nám přináší nové, zcela nečekané okamžiky, ale zase nás naplňuje pocitem radosti a štěstí, když se povede.


3. Máte nějaké zvláštní metody, nebo učíte stejným způsobem jako ostatní učitelé?
Náš nynější školní vzdělávací program je přílohou programu ZŠ Letovice. První stupeň se odlišuje pomalejším výukovým tempem a značně zúženým rozsahem učební látky. Druhý stupeň vychází obsahově z vašeho programu, učební látka je však zaměřena prakticky a zredukována na podstatné věci. Např. ve fyzice nemáme vzorečky a skoro nepočítáme příklady, v chemii se učíme jenom značky některých prvků apod. Značně omezený je však rozsah učební látky v matematice a českém jazyce. Předměty a počet vyučovacích hodin je stejný jako na ZŠ. Didaktické postupy a metody jsou stejné, pouze přizpůsobené individuálním možnostem a schopnostem žáků. Moji žáci nepatří mezi studijní typy, ale mnozí z nich se v praktických činnostech v životě neztratí. Např. v opravářských pracích byli někteří žáci šikovnější než učitel. To samé se týká zručnosti některých žáků při vaření a děvčat např. při vyšívání.
4. Které předměty nejvíce děti baví? A naopak ne?
Nemohu odpovídat za žáky, ale řekla bych, že je to stejné jako v běžných třídách základní školy. Pokud mě učební látka zajímá, mám z ní pěkné známky, potom mě předmět baví. Jakmile něčemu nerozumím, musím u toho doma sedět, tzv. „rvát vědomosti do hlavy", ve škole mi to moc nejde, tak se pozitivní motivace k tomuto předmětu ztrácí. Takto tomu bylo i za nás ve škole.
U svých žáků nyní obdivuji to, že když se účastní různých soutěží a již předem ví, že na umístění třeba nemají, že do toho jdou naplno a nevzdávají se.
5. Jaké tresty užíváte, když žáci zlobí?
Kritéria pro hodnocení a klasifikaci chování jsou stejná jako ve vašem ŠVP. To znamená, že pro naše žáky platí stejná školní pravidla, stejný školní řád a také stejné kázeňské postihy. Pokud se týká kázně ve vyučovacích hodinách, platí pro nás naše třídní pravidla. Protože je nás ve třídě málo, všichni žáci jsou pod neustálou kontrolou, zatím vždy stačila domluva mezi učitelem a žákem, popřípadě jsem požádala o spolupráci rodiče. Pokud se týká zapomínání domácích úkolů, každý nenapsaný úkol musí dokončit. Pokud je to nenaučená učební látka, postup je stejný. Klasifikace je obdobná jako v běžných třídách.
6. Chodila jste v dětství za školu?
Ne, nikdy. Za nás byla situace ve školství úplně jiná. Partnerství mezi učitelem a žákem neexistovalo. Známka 4 a 5 již znamenala něco hrozného, nepředstavitelného. Neptejte se, jak to potom vypadalo doma. Vzpomínám si, jak jsme třeba v hodině hudební výchovy seděli v lavicích s rukama za zády a zpívali bez doprovodu jakéhokoliv hudebního nástroje. Již důtka třídního učitele znamenala velkou ostudu nejenom ve škole, ale i na veřejnosti, pro rodinu. Takže i ten největší výtržník ve třídě za školou nikdy nebyl.
7. Jak dlouho jste na naší škole?
Na vaší škole jsme společně se žáky třetím rokem.
8. Líbí se Vám tu?
Ano líbí, působí tu na mne klidná a přátelská atmosféra.
9. Chcete tu být další roky?
Určitě.
10. Zaujal Vás nový „design" školy?
Protože pracuji v Letovicích již dvacátým prvním rokem, vnímala jsem proměnu vaší školy od samého počátku a mohu říct, že se mi nový design velmi líbí. Ale také se mi líbí upravenost a výzdoba uvnitř školy.
Děkujeme Vám velmi za poskytnutí rozhovoru... Sabina Burgrová, Karolína Lužná


Šachy

Žáci ze 7. ročníku dělali ve výtvarné výchově s paní učitelkou Sičovou šachovou sérii.

 

Šachový hlavolam: rozmísti po šachovnici 8 dam tak, aby se vzájemně neohrožovaly.
Něco o šachách:
Šachy jsou klasická hra pro dva hráče. Hraje se na šachovnici a představuje střetnutí dvou nepřátelských armád.
Vznikla v 15. století v jižní Evropě úpravou perské hry šatrandž.

Pravidla: Každý hráč má na počátku hry celkem šestnáct figurek šesti druhů: krále, dámu, po dvou věžích, střelcích a jezdcích a osm pěšců. Hráči jsou označováni jako „bílý" a „černý". Bílý hráč začíná.
Cíl: zneškodnit nepřátelského krále (dát mu mat)
Šachy neobsahují prvek náhody, partii rozhodují schopnosti a znalosti hráčů.

První oficiální mistr světa v šachu, Wilhelm Steinitz, svůj titul vybojoval v roce 1886. Jeho dnešním následovníkem je indický šachový velmistr Viswanathan Anand.
Nejlepší současný český šachista je David Navara, šachistka Kateřina Němcová.
Řešení hlavolamu: např. 1f,2a,3e,4b,5h,6c,7g,8d
T. Halatová, T. Nováková VII.B


Dějepisná olympiáda - školní kolo - 8. listopadu 2012

Tematické zaměření ročníku: „Od pohanských zvyků ke křesťanským tradicím"

Účast 47 žáků osmých a devátých ročníků

1. místo - Michal Bubeník 9. B
2. místo - Jiří Holek 8. A


Úspěšní řešitelé:
Robert Svoboda 8. A
Anežka Fadrná 8. C
Dominik Holek 8. A
Veronika Vališová 9. C
Tereza Vránová 9. B
Jakub Širůček 8. C
Lydie Jurková 9. C
Zuzana Bulová 9. B
Jana Pospíšilová 8. C
Marie Gabaríková 9. B
Schulzová Barbora 8. C
Marie Nevyhoštěná 9. C
Vlastimil Šafařík 8. C
Petra Hušnerová 9. A
Nikol Halamásková 9. A
Josef Kříž 9. B
Karel Stria 8. B

Do okresního kola postupuje určitě žák na prvním místě, počet dalších postupujících určí pořadatel okresního kola.
Všem úspěšným řešitelům blahopřejeme!!!!
Všem účastníkům olympiády děkujeme za zájem o historii!!!

Ukázky úkolů z olympiády

Úkol č. 7
Oprav popletené pranostiky, napiš.
Na sv. Václava chladna zrána. ........................................................................
Sv. František přijíždí na bílém koni. ........................................................................
Sv. Martin noci upije. ........................................................................
Sv. Anna čtyřicet dní kape ........................................................................
Lucie, zahání lidi do chýšek. ........................................................................
Medardova kápě bývá bláta záplava. ........................................................................

Úkol č. 17
Uveď jméno světce, který proslul svou štědrostí k ostatním a z jehož jména se v USA vyvinula postava Santa Clause. Uveď přesné datum, kdy slavíme jeho svátek.

jméno světce: ................................ datum: ..............................................

Úkol č. 18
Mezi největší křesťanské svátky patří Vánoce a Velikonoce. Roztřiď pojmy do dvou skupin podle toho, se kterým svátkem souvisejí.
Pojmy: klanění tří králů, poslední večeře, zrada Jidáše, narození Krista, Betlém, ukřižování Krista
Vánoce Velikonoce


Úkol č. 20
Z nabídky vyber tři tvrzení o západokřesťanské tradici adventu, která jsou pravdivá.
A - Advent začíná vždy 1. prosince.
B - Advent začíná 1. adventní nedělí, celkem jsou čtyři adventní neděle.
C - Advent je chápán jako příprava na Vánoce.
D - Slovo advent znamená „oslava".
E - Poslední adventní neděle se nazývá zlatá.
F - V adventu se nesměly konat svatby a pohřby.


Testování 6.D

Dne 14.11.2012 k nám do třídy zavítala paní Ostrá z Karlovy univerzity a vysvětlila nám, co všechno se bude testovat, stejně jako ve 4.ročníku. Psali jsme 4 testy a 1 dotazník. Nejdříve jsme psali test z matematiky, kde byla hlavně aritmetika, ale v menším měřítku i geometrie. Další test, který jsme psali, byl z českého jazyka. Poté následoval test z porozumění textu. Měli jsme několik článků, ze kterých jsme museli plnit různé úkoly. Dotazník byl hlavně o našich zálibách, škole ale i o naší rodině. Poslední test, který jsme psali, byl všeobecný. Nejdříve nám paní Ostrá přečetla osm slovních úloh, které jsme museli zpaměti vyřešit. Dále test pokračoval normálně a byl zaměřený na logické uvažování. Na každý test jsme měli 40 minut. Celý testovací den byl velmi zajímavý a odnesli jsme si z něho spoustu zkušeností.
Simona Různarová a Karolína Sičová 6.D


Ukážeme vám, co v nás vězí

Dne 20. 11. 2012 se konala na SOŠ - SOU MŠP Letovice soutěž pro žáky základních škol „Ukážeme vám, co v nás vězí." Z naší školy soutěžily 3 týmy. Bylo celkem 20 stanovišť na různá témata, např.: fyzika, geodézie, pracovní činnosti a další. Také jsme si vyzkoušeli vyrábět na hrnčířském kruhu misku a z keramické hlíny jsme vytvářeli masky. Dva týmy z naší školy se umístily na prvním místě a třetí tým se umístil na druhém místě. Soutěž nám dodala všeobecné znalosti a velmi se nám líbila.
Lucie Čechová a Marcela Vondálová 9.A


BESEDA S KURÁTOREM
Dne 8. 11. 2012 naši školu navštívil kurátor, který nám přišel povyprávět o své práci.
KURÁTOR - dohlíží na práva dětí a mladistvých (od 15 do 18 let). Zastupuje je při soudních jednáních v případě, spáchají- li trestný čin, např. pití alkoholu, kouření, znásilnění, sprejerství a podobně. Je-li dítě nebo mladistvý zneužíván, zanedbáván nebo i týrán, kurátor může dítě/ mladistvého odebrat od rodičů a umístit jej do příslušného opatření, kde je o něj náležitě postaráno.

SUCHÉ ROHLÍKY- případ, o němž nám kurátor vyprávěl
Na sociální úřad přišel anonymní dopis o chlapci, který si kupuje v obchodě jen suché rohlíky. I takový bizardní dopis je kurátor povinen prošetřit a tím se dostáváme k příběhu samotnému. Jednoho dne zazvonil kurátor u domu chlapce, kterého se dopis týkal. Dveře otevřela chlapcova matka a pustila kurátora dovnitř. V domě byla s dětmi sama, otec byl v práci. Kurátor provedl běžnou prohlídku a zjistil, že:
1. Na jídlo byly v celém domě jen dva suché rohlíky.
2. V peněžence chlapcovy matky byly pouze čtyři koruny na další dva zmiňované rohlíky.
3. Koupelna byla v dezolátním stavu. Záchod asi nikdy neviděl čistící prostředky. Uprostřed byla ohromná hromada špinavého prádla, kterou paní chtěla vyprat, i když neměla prací prášek a chystala se koupit jej za své čtyři koruny.
4. V domě nebyl skoro žádný nábytek a stěny nebyly vymalované a plazila se po nich plíseň.
Kurátor odebral matce děti a umístil je do ozdravovny. Děti měly být rodičům navráceny, zlepší-li se jejich životní úroveň. Tato dohoda byla dodržena. Rodiče obou dětí, chlapce i jeho mladší sestry, koupili nový nábytek, vyprali špinavé oblečení a dokonce i vymalovali. Děti se po pár týdnech vrátily k rodičům. Rodinu navštěvuje kurátor a dohlíží na to, aby vše zůstalo jak má.
Toto byl jeden z případů, který měl dobrý konec, ale ne všichni mají takové štěstí.
Napsala: Tereza Vránová


PÁŤÁCI A HVĚZDY

V úterý 13. listopadu 2012 jsme navštívili planetárium v Brně...
Byli jsme v takové polokouli, kde byla úplná tma. Zajímavou novinkou pro nás byla planetka
s názvem Brno. Ondřej Vařeka

Dozvěděl jsem se, že černé skvrny na Slunci jsou větší než celá naše zeměkoule. V planetáriu se mi moc líbilo. Václav Suk

Nejvíce se mi líbilo, jak padaly na noční obloze komety a jak se přistává na planetě Mars - je to nebezpečné, proto se musí použít štít s padákem. Stanislav Kobelka

Na výletě v planetáriu jsem se pobavil a bylo to pro nás velice hezky upravené. Ti lidé byli velice ochotní nás provést vesmírem od planet po galaxie. Velice doporučuji tento výlet pro děti i pro dospělé. Tento výlet hodnotím 10 z 10 deseti bodů. Matyáš Toman

Nejlepší bylo, když jsme letěli raketou. Natálie Tůmová

Nejvíce se mi líbilo, když se setmělo a všude kolem nás se rozsvítily krásné bílé hvězdy, prostě to tam bylo fajn. Adéla Pfefrová

Chtěl bych poděkovat paní učitelce, že jsme mohli jet do nádherného brněnského planetária. Nikdy jsem v planetáriu nebyl, takže to byl pro mě úžasný zážitek. Něco jsem se i přiučil a na to jsem se právě těšil. Ještě jednou chci moc poděkovat. Jan Hrdlička


Hudební zážitek
Dne 29. 11. 2012 se všechny 6. třídy vypravily do ZUŠ na výchovný koncert. Pan Miloš Dvořáček nás pro začátek seznámil s bicí soupravou. Poté nám zahrál několik zajímavých rytmů, které se dají vytvořit pomocí bubnů a smyčkovače. Hudba se nám tak líbila, že jsme vyskočili ze židlí a začali jsme tančit. Moc jsme si to užili. Vyčerpaná a se spoustou krásných zážitků jsem se vracela do školy.
Karolína Sičová VI.D
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨Výborný muzikant
Dne 29. listopadu 2012 byly šesté třídy na koncertě bubeníka. Na začátku všem, co tam byly, vysvětlil, z čeho skládá bicí souprava. Mezitím, pan bubeník hrál na bicí soupravu a vysvětloval, jaké jsou druhy hudby. Jak pan Dvořáček hrál, tak jsme se po chvíli roztančili. Na konci nám pan Dvořáček hrál uklidňující hudbu a my jsme odcházeli. Všem se to moc líbilo a byli jsme nadšeni.
Dominik Dvořák, 6.D
Koncert pro ZŠ
Ve čtvrtek 29. 11. 2012 se uskutečnil koncert pro žáky 6. tříd. Zavítal k nám pan Miloš Dvořáček z Čech. Pan Dvořáček nám ukázal různé hudební styly a zajímavou sestavu bicích nástrojů. Koncert se uskutečnil v Základní umělecké škole. Pan bubeník nás dokázal i roztančit. Všichni jsme si to moc užili a příští rok se zase budeme těšit.
Simona Různarová 6.D
Jak se ti líbil koncert?
Super, chtěl bych takovou zábavu ještě jednou.
Začátek byl skvělej, ale konec nuda.
ÚŽASNÝ!
Bylo to úplně skvělý.
Nejvíc vyndaná školní akce v Letovicích !!!!
BOMBA!!
DOKONALÉ!!!
Nic lepšího jsem v životě nezažila!
Nejlepší koncert, na kterém jsem byl, a to jsem byl na Alexandrovcích.
/Autentické odpovědi sedmáků hodinu po koncertě /


Burza středních škol
Ach jo, už je to tady!!!! Ve čtvrtek 22.11.2012 se u nás ve škole konala Burza středních škol. Už se asi vážně budeme muset rozhodnout, co dál. Ještě si dobře pamatuju, jak jsem seděla 1.září v 1.B, všechno se zdálo velké, paní učitelka přísná, čas před námi nekonečný a najednou......
V červnu jsme si pobrečeli při loučení s našimi kamarády „deváťáky", převzali žezlo nejstarších ve škole a teď? Burza středních škol! Je už naprosto jasné, že čas, který strávíme se svými spolužáky ve stejné třídě se pomalu blíží ke konci a zdá se, že se všichni rozprchneme za svými dalšími úspěchy, prohrami a sny. Ale kam vlastně? Většina z nás si zatím nedokáže vůbec představit, co chceme v životě vlastně dělat. Takže: rady rodičů, učitelů, kamarádů a taky Burza středních škol. Všechno vypadá krásně natřené na růžovo, školy se představují v těch nejpestřejších barvách, nabízejí různé studijní programy, semináře, výlety, předhánějí se v úspěšnosti přijetí na vysoké školy,........ No a my se tak trochu těšíme, trochu bojíme a vlastně pořád nevíme, co nás přesně čeká. Na miskách vah společně s rodiči rozvažujeme vzdálenosti, rozsah učiva, počet přijatých a počet úspěšných absolventů, jestli to zvládneme, jestli nás zrovna tahle škola bude bavit, jací tam budou učitelé, co spolužáci,....těch otazníků je snad milión. Tak snad alespoň některé z nich se nám podařilo na burze zodpovědět.
Představily se nám tyto školy:
Gymnázium Boskovice, Blansko, Jevíčko, Rájec-Jestřebí
Zdravotnická škola: Blansko
Pedagogická škola Boskovice
Střední průmyslová škola Jedovnice
Obchodní akademie Boskovice, Blansko
SOŠ SOU André Citroëna Boskovice
SOŠ Svitavy
SOŠ a SOU Blansko
VOŠ a SŠ Boskovice
Školy mají podrobné informace taky na svých internetových stránkách a na některých ještě proběhnou dny otevřených dveří.
Takže teď už je to na nás.... Přeji sobě i všem svým spolužákům správnou volbu a úspěch u přijímacích zkoušek. Adéla Nováková 9. B


Scio

Ve zhruba dvou týdnech (1.-15.11.) se uskutečnilo testování Scio. Scio píše v tomto období spousta škol. U nás na škole se testuje z:
M (30 otázek 60 min)
AJ (45otázek, 45min)
ČJ (40otázek, 45min)
OSP-obecné studijní předpoklady (60otázek, 60min)
Testování probíhá takto: třída se nahrne do počítačové učebny, dostane papírky se vskutku podivnými přihlašovacími jmény (FADE PAUNULUH), zasedne k počítači, spustí program, vybere test a už se jede. Test se může kdykoliv ukončit, nebo se po uplynulém limitu ukončí sám.
V testu se ,,ozkouší" znalosti ze školy, ale také tzv. zdravý selský rozum, schopnost uvažovat a používat mozek, ověří vaši logiku a inteligenci.

Mně testování velice vyhovovalo, nejlépe jsem udělala OSP a ČJ, u OSP mi však nestačil čas. Není to vlastně nijak zvlášť těžké, jde o to chápat, přišlo mi to trošku jako testy inteligence. Hodnocení se mi líbí, protože alespoň uvidím, jak jsem na tom ve srovnání s ostatními školami. Jsem ráda, že jsem si to mohla vyzkoušet.

A co na to někteří z ostatních tříd? Tak jsem se zeptala pár človíčků na pár otázeček.

Anketa

Který z testů se ti zdál nejtěžší? Který si udělal/a nejlépe/nejhůře?
Zuzana Bulová 9.B:
-nejhorší pro mě byly OSP
-nejlépe jsem udělala M
-nejhůře OSP
Veronika Vališová 9.C:
Nejhůře u mě dopadlo OSP, které mi zároveň připadalo nejtěžší, zejména práce s textem. Nejlépe mi dopadla M.
Petra Vlková 9.D:
Nejtežší byla asi AJ, ve které jsem měla nejhorší výsledky. Nejlépe dopadla M.

Jsi spokojená se svými výsledky?
Zuzka B.:
Až na OSP, ano...
Veronika V.:
Celkem ano.
Petra V.:
Ano, ale mohlo to dopadnout i lépe.

Co si o testování SCIO myslíš? O průběhu, způsobu a hodnocení testování?
Zuzka B.
Myslím, že právě SCIO testy jsou dobrou pomůckou ke zjištění, jaké máme znalosti a dovednosti, jak se učíme, atd.
Jsem moc ráda, že nám to pan ředitel umožnil a jsem za to vděčná.
Je to sice časově náročné a stresující, ale určitě to k něčemu je.
Je to adrenalin.
Hodnocení jsem moc nepochopila, ale má to určitě svůj smysl.
Veronika V.
Pomůže nám zjistit, v čem jsme dobří nebo v čem naopak plaveme a v čem jsme lepší/horší než ostatní. Způsob testování mi velice vyhovoval, u OSP bych však prodloužila čas na test.
Petra V.
Testování SCIO se mi líbilo, protože jsem zjistila, jak na tom jsem vědomostně a mohla jsem se porovnat s ostatními. Jediné, co mi vadilo, byli spolužáci, kteří rušili a já se nemohla soustředit na práci.
Nikol Halamásková, 9.A


Florbal - starší žákyně

Dne 15.11. se ve letovické sportovní hale konaly zápasy o prvenství v okrsku, s tím , že první a druhý tým pojedou bojovat dne 30.11 do Jedovnic o okresní vítězství. Letovice porazily všechny své soky: Gymnázium Boskovice, ZŠ Velké Opatovice, ZŠ Lysice.
Jako druzí se umístily Velké Opatovice.
Dne 30.11. následoval okresní přebor, kde už jsme bohužel nebyli natolik úspěšní jako v okrsku.
Jako první skončila ZŠ Blansko, jako druzí Rájec Jestřebí a jako třetí my, Letovice.
Dále jsme soupeřili s Velkými Opatovicemi, Černou Horou a Lipůvkou.
Nikol Halamásková, 9.A


ELEKTROTECHNICKÁ SOUTĚŽ NA SOŠ A SOU BLANSKO

Ve čtvrtek dne 29.11.2012 jsme se zúčastnili - žáci devátých tříd ( Marie Lebišová, Nikol Halamásková, Patrik Ševčík, Josef Kříž, Matyáš Bula) na SOŠ a SOU v Blansku elektrotechnické soutěže devátých tříd. Do Blanska jsme jeli vlakem s paní učitelkou Tenorovou.. Když jsme dojeli a došli na místo, přivítali nás vedoucí projektu. Sdělili nám, co se bude dít dále a s malou dušičkou jsme se obávali toho, co nás čeká.. Nejprve jsme měli část praktickou, kde jsme zapojovali elektrický obvod a potom část teoretickou, kde jsme vypracovávali test. V části praktické s elektrickým obvodem byl první Pepa Kříž a druhý Patrik Ševčík. Já nechápu, jak to mohli tak brzy stihnout, protože mně to vůbec nešlo. V části teoretické to bylo mnohem lepší. Nemuseli jsme zapojovat obvod, ale počítat příklady ohledně fyziky a matematiky a doplňovat vzorečky. I když to mělo být učivo osmého a začátku devátého ročníku, tak tam byly otázky, co jsme vůbec neprobírali, tedy hlavně vzorečky. Nejlépe se umístili kluci. Na velice pěkném pátém místě se umístil Patrik Ševčík a na místě druhém Pepa Kříž. Všichni jsme jim gratulovali a společně to šli oslavit do cukrárny. Velký dík patří paní učitelce Tenorové, že nás pozvala na zákusek a po krásně stráveném odpoledni plném zážitků jsme vyjeli domů.
Marie Lebišová, 9.A


Exkurze do JE Dukovany a VE Dalešice

V úterý 4.12.2012 se všechny deváté třídy zúčastnily exkurze. Byli jsme rozděleni do dvou skupin. My a 9.B jsme navštívili nejdříve jadernou elektrárnu, kde jsme si prohlédli informační centrum. Zezačátku nám promítli 2 krátké filmy o energii a této elektrárně a poté nás centrem provedli. Jako druhá zastávka byla vodní elektrárna. Tam jsme viděli film o vodních elektrárnách, ale šli jsme i přímo k turbínám a potrubí. Mně se více líbilo ve vodní elektrárně v Dalešicích právě proto, že jsme viděli i její provoz.

Kristýna Kambová, 9.A


Hádanky

Tiše padá, Kousá,kousá kusadlo,
padá z výšky z kusů dělá kousky-
jako chmýří neumí však udělat
z pampelišky, ze strouhanky housky.
na kterou už (struhadlo)
podzim dých,
a není to
sníh.
(padák)

Nosívá se na bříšku, Schoval drápky jako kočka...
slintáček to není. Že by s nimi nešlo hnout?
Podobá se kalíšku, Já je umím vytáhnout!
k napájení není. (zatahovací nůž)
(náprstníček) Elisová Elizabeth 6.A


Z vlastní tvorby...

Jezírko
Budu popisovat malé, ale překrásné jezírko v letovickém parku. Líbí se mi totiž jeho klidné a bezstarostné prostředí.
Na jaře je jezírko nejkrásnější, protože se všechno probouzí k životu po dlouhém zimním spánku. Na stromech se vytvářejí pupeny, tráva se zelená a živočichové vylézají ze svých zimních úkrytů. Po čase se z malých pupenů začnou tvořit překrásné zelené listy a roztomilé kvítky. Na stříbřité hladině, lesklé jako zrcadlo, jsou lekníny jako bílé princezny posazené v trávě. Na hladině se pohybují i různí vodní živočichové. V noci je jezírko nejkrásnější na celém širém světě. Koncertují tam cvrčci, vítr ševelí ve větvích stromů a já si připadám jako v pohádce.
V létě se na kmenech kolem jezírka opalují popelavě šedé užovky a tmavě zelené ještěrky. Z vody vyskakují různé ryby jako delfíni. Květiny rozkvétají a pilné malé včelky létají pro zlatavý pyl. Ve větru ševelí rákosí a stromy si šeptají podivuhodná tajemství. Velké staré javory se sklánějí nad jezírkem jako jeho strážci. V noci na jezírko shlížejí blyštivé hvězdy a měsíc ve tvaru srpu.
Na podzim do jezírka napadají barevné listy z okolních stromů. Užovky a ještěrky zalézají pod kameny a připravují se na dlouhý a klidný spánek. Na podzim jezírko usíná a všichni jeho obyvatelé s ním.
V zimě všechno kolem jezírka zapadá stříbřitě bílým sněhem a jezírko usne do ledového spánku. Za několik dní přijdou nedočkaví bruslaři a užívají si překrásné zimy.
Rostislav Sponar 8. B

Výlet do Jeseníků
Jedno sobotní ráno jsme si řekli: „Pojedeme do Jeseníků." Cílem naší cesty bylo navštívit Praděd. Po příjezdu na parkoviště Hvězda jsme zjistili, že autobus na Ovčárnu jede až za hodinu, tak jsme zkrátili čekání v místní restauraci.
Když přijel autobus, bylo na zastávce tolik lidí, že jsme se do něj skoro nevešli. Na horní zastávce nás přivítalo teplé a slunečné počasí. Využili jsme toho k pozorování okolí. Potom jsme se naobědvali a odpočinuli si.
Po obědě jsme se vrátili na rozcestí, odkud vedla cesta na vrchol k vysílači. U vysílače jsme objevili stánek, kde půjčovali koloběžky a můj bratr hned zajásal: „Tak si dvě koloběžky půjčíme, abychom si tu cestu dolů na Ovčárnu urychlili."
Nejzábavnější část cesty byla teprve přede mnou. Turistická naučná stezka kolem vodopádů Bílé Opavy. Šest kilometrů dlouhá cesta vede po proudu horské říčky, kterou na několika místech přetínají dřevěné mostky, díky kterým je cesta velice zábavná, i když ne zrovna lehká.
Den jsem si moc užila.
Vanessa Hellerová, 6. A

ZTRACENÍ PSI
Naši tři psi Besi, Riky a Ben velmi rádi chodili na procházky. Besinka už od malička ráda utíkala a Riky a Ben vždy uprchli s ní, ale vždy se za chvíli vrátili.
Jednou, když jsme se s nimi opět vypravili na procházku, zase všichni tři utekli. Dlouho se nevraceli, proto jsme se pomalu odebrali domů a sledovali, jestli je někde neuvidíme. Ale marně. Byli jsme skoro až do rána vzhůru a čekali na návrat naší malé psí smečky. Ale psi se nevrátili. Když jsme se probudili, Ben už byl doma, ale Riky a Besi nikde. Hned jsme je pospíchali hledat. Ale nic. Najednou mi volala teta: „Našli jsme Rikynku!" Byla jsem velmi ráda. Jenže Besinka pořád nikde. Měli jsme o ni velký strach, protože už měla 13 let. Vyvěsili jsme v okolí letáky, že se ztratila. Bohužel o ní nikdo nic nevěděl a Besinka už se nenašla.
Dnes už je to skoro rok od Besinčiny ztráty. Je nám po ní moc smutno a stále na ni myslíme.
Šárka Kejíková, 6. A

DOVOLENÁ
Mnohokrát jsem se podivoval nad výrokem svých starších sourozenců, kteří říkali: „Zážitek nemusí být pozitivní, ale silný." Letos se mi to potvrdilo na dovolené. Bez předem velkých příprav odjíždíme na Slovensko, což bylo pro mne zajímavé.
Po úmorné cestě ve vedru a silničním provozu v dálce vidíme štíty hor, což máma komentuje: „Fatra - tam jsem jezdila i já s rodiči." A už přijíždíme k Vysokým Tatrám, chloubě Slovenska. Ty projíždíme a rychle míříme do Slovenského ráje, kde jsme se ubytovali. V kempu stavíme stan a seznamujeme se s okolím. Túry, které jsme naplánovali, jsme začali realizovat hned další den ráno. No abych řekl pravdu, nechápu, proč se tomu tam říká Slovenský ráj. Mně to spíš připomínalo vojenský výcvik.
Stále jsme museli jít po vyznačených stezkách. No, nebyly to stezky, pouze pěšinky, visuté lávky nad propastí, lanový most, řetězy na skalách a v kaňonech s potokem a kamením, vysoké a kluzké žebříky do výšky deseti až patnácti metrů. A přitom nebyla cesta zpět. Po třetím žebříku už jsem byl tak vyčerpán, že mi bylo špatně. Když už jsme dorazili na místo odpočinku u restaurace, posílili jsme se a cesta do kempu byla hned kratší a příjemnější.
A po zbytek dovolené jsem se léčil z šoku, který mi způsobila návštěva Slovenska.
Dominik Krušina 6.

Dva Mikuláši
Popis obrázku
Pro popis jsem si vybral krásně zbarvený vánoční obraz, který namaloval Josef Lada.
Za ústřední motiv si autor zvolil chlapce hrajícího svatého Mikuláše, který klečí před opravdovým Mikulášem. Opravdový Mikuláš je pěkně oblečený, má krásnou zlatou berlu a košíček.
V popředí , tj. v prvním plánu, se nachází dva Mikuláši. Opravdový Mikuláš stojí na kameni v řece a falešný klečí u břehu a modlí se. U falešného Mikuláše je také hromada kamení a košíček.
Uprostřed, tj. v druhém plánu, se nachází hezká malá vesnička a cesta, která vede do středu vesničky. U vesnice rostou stromy, kterým opadaly listy.
V pozadí , tj. v třetím plánu, se nachází tmavý zarostlý tajemný les, který je za vesničkou. Nad lesem se už smráká tmavá obloha a vesnice se už chystá spát.
Tento obraz je velice pěkný a podvečerní prostředí je velice dobře zvoleno. Tento obraz bych si na Vánoce s radostí vyvěsil, protože je velice pěkný.
Lukáš Mistr 7.C 


 


Čím chci být a proč?

Jsem žákem 9. třídy a kladu si otázku, na jakou školu mám jít. Baví mě volejbal, stolní tenis, fotbal, florbal. Z předmětů mě celkem baví dějepis. Když jsem byl na 1. stupni základní školy, tak jsme na toto téma psali s paní učitelkou Otavovou slohovou práci. Tenkrát jsem měl jasno, chtěl jsem být právníkem.
S výběrem školy se radím s mamkou, díváme se na různé internetové stránky škol v okolí, které by pro mě byly nejlepší co se volby povolání týče, dále o tom mluvíme s kamarády a s učiteli, vyplňujeme různé dotazníky, apod...
Informace o těchto školách hledáme převážně na internetu nebo v různých novinách. Také jsme dostali CD „ Výběr středních škol v ČR ". Díváme se na přijímací zkoušky, z čeho se dělají, kolik je maximální počet bodů, kolik bodů se přidává za známky, jak daleko to je do školy a jaké je tam spojení. Ptám se kamarádů, jací jsou tam učitelé, jaké mají učebny a učební pomůcky, mimoškolní aktivity a mnoho jiného.
Od 2. třídy hraji volejbal, tak jsem také přemýšlel o Sportovním gymnáziu Ludvíka Daňka v Brně, ale kvůli dojíždění jsem to vzdal. Momentálně u mě vyhrává Gymnázium v Boskovicích, jelikož jsem měl dobrý prospěch, je to blízko a bude tam hodně lidí od nás ze školy.
Jiné školy v okolí, o kterých uvažuji, jsou Gymnázium v Blansku a Jevíčku. U nich by mně vadilo jenom vstávání a dojíždění. Do Blanska bych musel jezdit vlakem a do Jevíčka bych jezdil autobusem, ale musel bych přestupovat.
Gymnázium jsem zvolil proto, protože po maturitě bych chtěl jít na vysokou školu. Chtěl bych být zubař nebo třeba učitel tělocviku. Ale to, co ze mě bude, je ve hvězdách.
Abych se tomu vysněnému cíli přiblížil, musím zvládnout přijímací zkoušky. Tak mi držte palce.
Vojta Zachoval. 9.A


Čtenářské okénko


Oksa Pollocková
Čtete rádi fantazy a dobrodružné knihy? Líbí se Vám Harry Potter? Já tu pro vás mám jeho „dívčí nástupkyni‘‘. A knihy jsou hned tři! Oksa Pollocková-Vyvolená, Oksa Pollocková- Les zbloudilých a Oksa Pollocková-Srdce dvou světů. Autorkami knih jsou Anee Plichotová a Cendrine Wolfová. Hlavní hrdinkou je třináctiletá Oksa Pollocková, která zjistí, že má neuvěřitelné schopnosti! A tak se dozvídá, že její rodina pochází z neviditelné země Edéfie a Oksa je Vyvolená vládnout. Celá budoucnost Edéfie závisí jen na ní! Oksa, její nejlepší kamarád Gusta, všichni ostatní ,,Prchlíci‘‘ z Edéfie i malá stvoření zvaná Foldingoti musí překonat velká nebezpečí! Zachrání Oksa Edéfii? Dokáže vzdorovat všeho schopným nepřátelům? Stačí se jen začíst do této knížky a dozvíte se správné odpovědi!
Pěkné počtení Vám přeje Karolína Sičová VI.D

Když přijde láska
Napsala:Veronika Kabátová
V této knížce se vypráví o sedmnáctileté Katce, která třetím rokem studuje gymnázium. Její studentský život je plný netradičních zážitků ze školy, z autoškoly, kterou začne navštěvovat, hodně času tráví s přáteli, ale láska jí stále chybí. V jejím životě se zčista jasna objeví nový kluk - Jirka. Jirka se Katce na první pohled zalíbí, ale začne se to vyjasňovat až během poznávacího zájezdu do Irska. Tato cesta je plná dobrodružství. Katka se nejen seznamuje s novým městem a pokouší se procvičit si svou jazykovou bariéru. Také pozná, jaké to je, když se člověk octne uprostřed Anglie bez dopravního prostředku, který cestou shoří i se všemi zavazadly. Všechny nesnáze však posílí její pouto k Jirkovi a láska je tu. Tato knížka se mi líbila a doporučovala bych ji spíše holkám.
Eliška Tušlová 8.B


Alchymista
Michael Scott
Knížka vypráví o jednom páru dvojčat - kluk a holka - který žije normální život, do kterého mu jednoho dne vstoupí kouzla a dávná magie. Dozví se o spoustě starobylých bytostí, nesmrtelných lidí a jiných stvoření, co žijí na této planetě, ale i v jiných říších a světech vytvořených právě těmito bytostmi. Dva nesmrtelní dvojčatům vypoví věštbu, ve které se o nich mluví. Prý zachrání nebo zničí svět. Dozvídají se o spoustě věcí, o kterých si mysleli, že jsou to jen pověsti, dozvědí se však, že tyto pověsti jsou z větší části pravdivé. Setkávají se právě se spoustou postav z těchto pověstí a zjišťují že ne všechny stojí na straně dobra a že ne všechny podporují lidi. Knížka se mi moc líbila a doporučoval bych ji zvláště těm co mají rádi fantasy a kouzla. Adam Procházka 8. B


VÁNOČNÍ VTIPY

Pepíček volá na maminku: ,,Mamí, hoří nám stromeček !‘‘ ,,Pepíčku, říká se, že svítí.‘‘ odpoví maminka. Po chvíli opět křičí:,,Mamí, už svítí i záclony!‘‘

Jenda píše Ježíškovi: "Milý Ježíšku, mám malé kapesné a proto mi prosím přines pod stromeček bubínek, trumpetu a pistoli na vodu. Dědeček mi dá peníze, abych nebubnoval, starší sestra mi dá peníze, abych netroubil a brácha mi dá peníze, abych po něm nestříkal vodou."

Na vánoční besídce vlezlo jedno malé děcko Santa Klausovi na klín. On se ho zeptal, jako všech dětí, co by chtělo najít pod stromečkem. Dítě vyvalilo oči a poklesla mu brada. Po pěti vteřinách dítě povídá: "Cože? Tys nečetl můj e-mail?"
Strýčku, víš jaký vlak má největší zpoždění? Nevím. Ten, který jsi mi slíbil loni k Vánocům. 

Jaký je rozdíl mezi Vánocemi 15. století a dnes?
V 15.století člověk přemýšlel: „Budou dárky, nebudou dárky?"
Dneska přemýšlí: „Bude na dárky, nebude na dárky?"

Do myslivny zavítá v noci Santa Klaus, veliký ranec dárků na zádech. Myslivec vyskočí z postele, popadne flintu a namíří ji na nebohého Santu. Pak se dá do hlasitého lamentování: „Takového drzého pytláka jsem ještě neviděl! Klidně si přijít i s úlovkem přímo do hájovny, a ještě uprostřed noci!"

O Štědrém dnu volá Pepa svému kámošovi:"'Hele, nemáš dneska na půl dne čas?" Kamarád se diví: ,,Zrovna dnes, a proč?' 'No já jen že mám doma postavenej betlém a chybí mi tam osel...."'

Vánoční poděkování
„Milý Ježíšku, děkuji ti za dárek," povídá Jenda.
„To je maličkost," odpovídá Ježíšek, „nemáš zač."
„Taky si myslím, ale maminka mi přikázala poděkovat."

Adéla Hejlová a Zuzana Pecháčková
A navrch 3 o Pepíčkovi

Pepíček ušetřil 10 korun
Pepíček: "Tatínku, dnes jsem ušetřil 10 korun!"
"Jo, a jak?"
"Běžel jsem celou cestu do školy za autobusem."
"Tak zítra běž za taxíkem, ušetříš dvě stě!"
Pepíček v ZOO
Maminka jde s Pepíčkem poprvé do ZOO. Od první chvíle, co tam vejdou, Pepíček nadšeně výská:
"Jéé, opičká! Hele mami, koukej, opička!!"
"Ticho Pepíčku, to je teprve paní pokladní!"
Moudří ptáci
Paní učitelka se ptá Pepíčka: "Co nám můžeš povědět o vlaštovkách?"
"To jsou velice moudří ptáci - jak začne škola, odletí do jižních krajin!"
Kristýna Striová 8. B

Aktuality

 
webdesign: frogDesign.cz © 2008 code & programming: © 2008